تاريخ : شنبه 13 آبان 1396برچسب:, | 17:13 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

ه های آموزشی طراحی فضای سبز برای کسانیکه که علاقمند به طراحی چنین فضاهایی هستند طراحی شده است، که موجب بدست آوردن مهارت های ضروری برای ایجاد انواع مختلف نقشه ها از پوشش گیاهی، پیاده رو ها، نقشه برداری، و عناصر تزئینی مانند چشمه ها و … می شود.

دوره های طراحی چشم انداز فقط برای طراحان فضای سبز مفید نیست بلکه برای کسانی که به کسب و کار طراحی فضای سبز علاقمند میباشند مفید است. مانند مهندسان، دانشمندان محیط زیست، و معمارانی که معمولا با طراحان فضای سبز کار میکنند.



تاريخ : شنبه 13 آبان 1396برچسب:, | 17:11 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

آنچه شما در دوره آموزش طراحی فضای سبز یاد میگیرید، مفاهیم مهم و اقدامات ضروری برای راه انداختن کسب و کار طراحی فضای سبز می باشد. یاد میگیرید که چگونه از مباحث دوره آموزش طراحی فضای سبز در کارتان استفاده کنید، تمام این ها در یک دوره به صورت جامع آموزش داده می شود. دانشجویان تکنیک های طراحی اولیه و نرم افزارهای طراحی فضای سبز، آموزش نرم افزار ریل تایم، را برای توسعه ی خصوصیات منظر یاد میگیرند. این دوره آموزشی همچنین آموزش شناسایی و کاربرد گیاهان و ساختار مواد مورد استفاده برای اجرای پروژه های طراحی فضای سبز را فراهم میکند. علاوه بر این، این دوره آموزشی مفاهیم اولیه ی کسب و کار و تمرین های لازم برای اجرای یک کسب و کار طراحی فضای سبز و همچنین تئوری و دانش مورد نیاز برای حفظ سیستم های فضای سبز موجود را فراهم میکند.

فارغ التحصیلان این دوره آموزشی یاد میگیرند که چگونه نقشه باغ ها، زمین های بازی، پارک ها، و غیره را، به زیبایی بهم پیوند دهند و به طراحی های خود نقش دهند. همچنین آنها ممکن است چگونگی ایجاد طرح های پایدار و سازگار با محیط زیست را یاد بگیرند.



تاريخ : شنبه 13 آبان 1396برچسب:, | 17:1 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

سلام.به کانال مهندسی فضای سبز خوش آمدید.
ارائه مطالب و مقالات مهندسی فضای سبز
انجام مقالات مهندسی فضای سبز

https://t.me/design-landscape

   

 



تاريخ : جمعه 22 ارديبهشت 1396برچسب:, | 11:57 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

فضای سبز شهری، بخــشی از فــضای باز شهری است که عرصه های طبیعی یا اغلب مصنوعی آن، زیر پوشش درختان، درختچه ها، بوته ها، گلها، چمنها و سایر گیاهانی است که بر اساس نظارت و مدیریت انسان، با در نظر گرفتن ضوابط، قوانین و تخصص های مرتبط با آن، برای بهبود شرایط زیستی، زیستگاهی و رفاهی شهروندان و مراکز جمعیتی غیر روستایی، حفظ و نگهداری یا احداث می شوند.از دیدگاه شهرسازی، فضای سبز شهری عبارت است از بخشی از سیمای شهر که از انواع گیا هان تشکیل یافته است. در صورتی که از فضا های آزاد شهری که متضاد فضا های ساخته یا ساخت فیزیکی شهر است، صحبت کنیم در این صورت فضا های بالقوه جهت توسعه فضای سبز شهری مطرح می شود.به طور کلی فضای سبز برخلاف معنایی که ممکن است در ذهن ایجاد کند، تنها محل دارای درخت و گیاه نیست، بلکه نماد و سمبلی از تفکرات فرهنگی و اجتماعی یک جامعه است. مکان ظهور فضای سبز تنها پارک ها را در بر نمی گیرد، بلکه باغ ها، باغچه های خصوصی، نوار سبز حاشیه شهر ها و حتی خیابان ها و گورستان ها را نیز شامل می شود. همین طور فضای سبز، اماکن فرهنگی (کتابخانه، تئاتر و )، اماکن مذهبی، محلی برای انواع بازیها و ورزش های مختلف، محلی برای الهام گرفتن از طبیعت جهت سرودن شعر، نقاشی، عکاسی و را نیز شامل می شود.ضروری است قبل از هر اقدامی درباره فضای سبز شهری، شرایط خاص آب و هوایی کشور را در انتخاب گونه های مناسب به طوری که همگام با طبیعت باشد مورد توجه قرار داد و شرایط محیطی و اقلیمی را نیز شناسایی کرد.

 



تاريخ : پنج شنبه 31 فروردين 1396برچسب:, | 19:44 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri



تاريخ : سه شنبه 28 مهر 1398برچسب:, | 22:26 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

فضاهاي سبز شهري نوعي از سطوح كاربري زمين شهري با پوششهاي گياهي انسان ساخت است كه دارای ارزش اجتماعی یا اکولوژیکی مي باشند.
فضای سبز  شهری ،بخشی از فضا های باز شهری است که عرصه های طبیعی یا اغلب مصنوعی آن ،زیر پوشش درختان ،غنچه ها ،بو ته ها،گل ها ،چمن ها و سایر گیا هانی است که بر اساس نظارت و مدیریت انسان با در نظر گرفتن ضوابط و قوانین و تخصص های مرتبط با آن برای بهبود شرایط زیستی و رفاهی شهروندان و مراکز جمعیتی غیر روستایی ،احداث و حفظ و نگهداری می شوند (سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،1380)
    انواع فضاهای سبز
فضاهاي سبز در وهله نخست به فضاهاي سبز و سطوح سبز، و در مرحله بعد به شهري و غيرشهري تقسيم مي شوند.


تفاوت فضاي سبز و سطوح سبز از نظر اكولوژيكي در اين است كه سطوح سبز (مثلاً زمين ورزشي  چمن كاري شده) نمي تواند مانند فضاي سبز شبه جنگلي در كاهش آلودگي صوتي مؤثر باشد و يا به نحو مطلوبي سبب كاهش دما شود. از اين رو می توان فضا ی سبز را از نظر اکولوژیکی به چند دسته مختلف تقسیم بندی نمود.
براساس اين تقسيم بندي، فضاها و سطوحي كه با كاربري فضاي سبز در شهرها ارتباط پيدا مي كند، فضاهاي سبز عمومي ، نيمه عمومي و خياباني و سطوح سبز عمومي، خياباني و چمن هاي ورزشي را شامل مي شود........

فضاهاي سبز عمومي 
 آن نوع از فضا های سبز شهری هستند که  عموم مردم براي گذراندن اوقات فراغت ،تفريح و مصاحبت با دوستان و گرد همایی اجتماعی و فرهنگی  از آنها استفاده می کنند. وجود نیمکت،روشنایی،آبخوری،دست شویی،کف سازی،معابر و دسترسی از مو لفه های فضای سبز به شمار آمده و این نوع فضای سبزمعمولاً «پارك» ناميده ميشود. در واقع فضاي سبز عمومي (اجتماعي) شامل فضاهاي سبز عمومي مجهز به خدمات و تسهيلات مي با شد.
فضاهاي سبز نيمه عمومي 
آن دسته از فضاهای سبزی هستند که مورد استفاده عموم مردم قرار نمی گیرند ولی تا حدودی دارای ارزش اجتماعی هستند مانند محوطه‌هاي باز ادارات ، پادگانها و بيمارستانها ، نمونه‌هايي از اين فضا مي‌باشند.
فضاهاي سبز خياباني ، درختكاري حد فاصل مسيرهاي پياده‌رو و سواره‌رو و همچنين فضاهاي ميادين و يا زمينهاي پيرامون بزرگراهها و خيابانها را شامل ميشود. (حسین زاده دلیر ،1371)
فضای سبز خصوصی 
این دسته از فضاهای سبز فقط از نظر اکولوژیکی موثر هستند و از نظر اجتماعی تاثیر چندانی ندارند زیرا مورد استفاده عموم مردم قرار نمی گیرند. مثلا باغ ها و فضای سبز ویلاها.
سطوح سبز شهری 
سطوح سبز شهري نيز زمينهاي ورزشي چمنكاري شده و جزيره‌ها و لچكيهاي كنار خيابان را شامل ميشود كه عمدتاً جنبه زيبايي شناختي دارد و تا حدي نيز واجد بازدهي اكولوژيكي مي‌باشند. بطور كلي مي‌توان گفت كه بخش قابل توجهي از فضاي سبز در طرحهاي شهري را فضاي سبز عمومي تشكيل ميدهد كه به دليل بازدهي اجتماعي و اكولوژيكي به طور همزمان از اهميت بالاتري برخوردار است.
    تعریف سرانه فضای سبز شهری
مفهوم سرانه فضای سبز  تنها می تواند در مورد فضا های سبز شهری به کار رود که برای گذراندن او قات فراغت ،بازی تفریح  تدارک دیده شده اند در غیر اینصورت وازه سرانه نمی تواند معنایی منطقی داشته باشد .

تعریف پارک
پارک فضایی عمومی است و دارای نقش های زیست محیطی،تفرجی و ساختاری است.
در فرهنگ آکسفورد:پارک به قطعه زمیی بزرگ محصور و عموما با درختزار و چمن گفته می شود و قطعه زمینی با استفاده تفرجگاهی اختصاص داده می شود.
در فرهنگ کشاورزی:منطقه بازی است که بطور طبیعی در یک ناحیه جنگلی وحود دارد و مناطقی است که برای استفاده عمومی کنار گذاشته می شود.(سازمان پارک ها ،1391)
فرهنگ استاندارد دانشگاهی:
پارک قطعه زمینی است درداخل یانزدیک شهر هاکه معمولا با امکاناتی نظیر زمین های بازی،گردشگاه ها وزمین های ورزشی برای استفاده عمومی تجهیز می شود و پارک قطعه زمینی مشتمل بر درختزار و چمن در پیرامون شهر هاست.

  انواع طبقه بندی پارک
پارک ها بر حسب شکل،خصوصیات منطقه ای،اقلیمی و نحوه استفاده به شرح زیر هستند:
1-    پارک های جنگلی
این پارک ها به ۲ گروه تقسیم می شوند:
الف)دست کاشت:مجموعه جنگلی دست کاشت، در جهت تامین اهداف تفرجی،اقتصادی و زیست محیطی که با فنس کشی یا دیوار کشی می توان آن را از سایر بخش ها جدا کرد.
ب) طبیعی :مجموعه جنگلی طبیعی با محدوده ای معین در جهت تعیین اهداف تفرجی،اقتصادی و زیست محیطی.

2-    پارک های ملی
مناطق حفاظت شده ای که به منظور حفاظت و تفرج تحت مدیریت قرار می گیرندو می توانند شامل مناطق خشکی و دریایی طبیعی باشند.

3-    پارک های عمومی(سازمان پارک ها و فضای سبز شهر مشهد)

-    طبقه بندی پارک ها بر اساس ویژگی اصلی
پارک های طبیعی
پارک مصنوعی



تاريخ : سه شنبه 28 مهر 1394برچسب:, | 21:59 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

1-اهمیت فضای سبز در توسعه پایدار شهری 

2-بررسی نقش و اهمیت فضای سبز در زندگی شهری

3-تحلیلی بر ابعاد اجتماعی و روانشناختی فضاهای سبز در شهرها با رویکرد مدیریت شهری

4- تاثیرات اکولوژیکی فضای سبز در فضاهای شهری

5-آسیب شناسی طراحی غیر اصولی در شهرها

6-مقایسه باغ ایرانی و باغ ژاپنی یا باغ انگلیسی از نظر فضا وحس مکان

7-طراحی فضای سبز پارک جنگلی

8- باغ درمانی در فضای سبز

9-عناصر ساخت منظر

10-طراحی فضای سبز برای معلولین  یا ناشنوایان  ویا نابینایان

11-نقش فضای سبز در ارتقا ادراک مردم از منظر شهری

12- خلاقیت برای پارک های معلولین

13- نقش مجسمه ها و المان ها در ارتقا کیفیت فضای شهرها

14-تاثیرنشانه ها و المان های شهری بر خوانایی شهرها

15-تاثیر گذاری المان های شهری بر هویت فضای شهری

16- تندیس های سبز شهری

17- المان های شهری

18-کیفیت زندگی شهری

19-مدیریت شهری پایدار

20-توسعه و گسترش زیبایی و هنر در فضای شهر

21-نقش مبلمان در منظر شهری

22-نقش پیاده راههای درون محله ای در ارتقا سطح کیفی منظر شهری

23- پلازا(میدان)

24-مبلمان شهری

25-نورپردازی در منظر

26-کاربردگیاهان مقاوم به خشکی/کم آبی در فضای سبز

27-کمربند سبز شهری

28-تراریوم(باغ شیشه ای )

 

 



تاريخ : پنج شنبه 4 دی 1393برچسب:, | 16:2 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

درختان خزان کننده:

خزان کننده هادرختانی هستند  که همه ساله برگ های خود را از دست می دهند و معمولا از اواخر پاییز تا اوایل بهار شاخه های برهنه دارند.برخی نیز مانند شاه بلوط هندی برگ ریزان را در اواخر تابستان شروع کرده و دو فصل کامل بدون برگ هستند. گروهی نیز مانند جوالدوزک  برای مدت بسیار کوتاهی برگ ریزان خارج از فصل دارند.

 

Acer negunda افرای سیاه (زبان گنجشکی)

 تکثیر:بذر( آبان ماه)- پیوند(مرداد و شهریور)خوابانیدن شاخه(مهر)

جنبه زیبایی :شکل برگ

کاربرد: پوشاننده – کنترل فرسایش خاک - سریع الرشد

ارتفاع : 20-15متر

میوه : به شکل وی انگلیسی و بالدار (فندقه دو باله)

سیستم ریشه : عمیق

سرعت رشد: سریع

زمان کاشت:آبان تا اسفند

فصل گل : اوایل فروردین

آفات و بیماریها:شته،استفاده از حشره کشهای تماسی (لیندن،مالاتیون).

معایب : عمر کوتاه - شکنندگی شاخه ها - خود تکثیری- بذرپاشی و پاجوش زیاد.

Acer palmatum افرای برگ پنجه ای(افرای ژاپنی- افرای سرخ)

تکثیر : پیوند

جنبه زیبایی: رنگ برگ - شکل برگ

کاربرد: تک درخت در چمن - مجاورت جویبار- پاسیوو گلدان

ارتفاع : 6-3 متر

میوه : فندوقه دوباله

سیستم ریشه : سطحی

سرعت رشد: کند

زمان کاشت:آبان تا اسفند

فصل گل : اوایل بهاررنگ برگها صورتی بعد سبز روشن ودر پاییزسرخ براق می شوند.

آفات و بیماریها:شته

معایب : شکنندگی شاخه در برابر باد - برگ سوزی در برابر نور خورشید

Acer platanoides(کرکف)افرای چناری

تکثیر:بذر(آبان)

جنبه زیبایی: شکل برگ ورنگ پاییزی

کاربرد: سایبان،تک درخت برسطوح چمن

ارتفاع : 5/7-18 متر

میوه : فندقه های بالدارکه در تابستان ظاهر می شود

سیستم ریشه : عمیق

سرعت رشد:سریع

زمان کاشت:آبان تا اسفند

فصل گل :  اردیبهشت

آفات و بیماریها:شته

معایب : شاخه های سنگین نیاز به تنک سالیانه دارند

Acer rubrum افرای قرمز

تکثیر:بذر

جنبه زیبایی: شکل برگ و گل ومیوه،رنگ پایزی برگ ها

کاربرد: سایبان،برسطوح چمن،کنار آب

ارتفاع : 30-15 متر

میوه : فندقه های بالدارقرمزبشکل وی انگلیسی که در تابستان ظاهر می شود

سیستم ریشه : عمیق تا متوسط

سرعت رشد: سریع

فصل گل : اوایل بهار

آفات و بیماریها:شته

Aesculus hippacastanum شاه بلوط هندی

تکثیر:بذر،خوابانیدن شاخه در بهمن ماه

جنبه زیبایی: شکل برگ و گل های سفید وصورتی که در اردیبهشت ماه ظاهر می شود

کاربرد: سایبان،برسطوح چمن،ارزش دارویی بذر

ارتفاع : 30-9 متر

میوه : دارای ارزش دارویی

سیستم ریشه : عمیق

سرعت رشد: متوسط

زمان کاشت:مهرتا اسفند

فصل گل :  اردیبهشت

آفات و بیماریها:آفت وبیماری خاصی ندارد

معایب : ریزش برگ و گل که فضای سبز را کثیف می کند

Robinia pseudoacacia  اقاقیای معمولی

تکثیر :بذروریشه جوش

جنبه زیبایی: گل

کاربرد:سایبان- کنترل فرسایش

ارتفاع : 24-12

میوه : نیامهای لوبیایی شکل قهوه ای مایل به قرمز

سیستم ریشه :متوسط

سرعت رشد:سریع

فصل گل : اردیبهشت - خرداد

زمان کاشت:مهرتا اسفند

معایب : فرم رشد که قابل پیش بینی نیست- شاخه های شکننده - ریشه تهاجمی

آفات و بیماریها:چوب خوار،شته

Salix babylonica بید مجنون

تکثیر : پیوند در اسفند و قلمه چوبی در مهر یا اسفند

جنبه زیبایی: حالت رشد

کاربرد: سایه افکن ،بادشکن،کنارآب،کنترل فرسایش و آمایش خاک

ارتفاع : 15-9

میوه :فاقد ارزش زینتی

سیستم ریشه : سطحی - گسترده - تهاجمی

سرعت رشد:سریع

فصل گل : گل آذین دم گربه ای، دراوایل بهار

زمان کاشت:پاییز

معایب : عمر کوتاه - شکننده بودن شاخه ها - ریشه تهاجمی

آفات و بیماریها:کنه (استفاده از لیندین یا مالاتیون)،شته

Salix purpurea سرخ بید

تکثیر:قلمه از مهر تا اسفند

جنبه زیبایی:حالت رشد و رنگ ساقه

کاربرد:حاشیه رودخانه،تک درخت برسطوح چمن

ارتفاع:5-3

میوه:فاقد ارزش زینتی

زمان کاشت:اسفند تا فروردین

Platanus racemosa چنار

تکثیر : قلمه

جنبه زیبایی:حالت رشد،برگ و پوست تنه

کاربرد: تک درخت -سایبان - کنار آب- کنترل فرسایش

ارتفاع : 15-12

میوه : گلوله مانند

سیستم ریشه :عمیق

سرعت رشد: سریع

فصل گل : اواخر بهارو فاقد ارزش زینتی

زمان کاشت:مهر تا اسفند

معایب :شاخه های شکننده - پرزهای میوه و برگ ریزش کرده وباعث ایجاد حساسیت می شود

آفات و بیماریها:کنه قرمز و زنجره(سم پاشی با مالاتیون)

Populus alba ( سپیدار (کبوده

تکثیر :قلمه ریشه - بذر- قلمه

جنبه زیبایی: برگ - پوست تنه

کاربرد: سایبان - پوشش سریع - کنترل فرسایش- باد شکن- حاشیه استخر ورودخانه و دریاچه

ارتفاع :18-12

میوه : ارزش زینتی ندارد

سیستم ریشه : سطحی - گسترده و تهاجمی

سرعت رشد:سریع

فصل گل :  تابستان

زمان کاشت:اسفند

معایب :ریشه تهاجمی ، شکننده بودن شاخه در برابر باد،تنه جوش زیاد

آفات و بیماریها:شته

Populus deltoidesصنوبر

تکثیر:قلمه

جنبه زیبایی:برگ و پوست تنه

کاربرد:حاشیه استخر،دریاچه و بوته زارهای مرطوب

ارتفاع:30-21

میوه:ارزش زینتی ندارد

سرعت رشد:سریع

فصل گل :اسفند،فروردین

زمان کاشت:اسفند

Populus nigra italica  تبریزی     

تکثیر :قلمه ریشه- بذر - قلمه

جنبه زیبایی: حالت رشد - برگ-رنگ پاییزی

کاربرد: پوشش سریع - باد شکن - کنار آب - تک درخت

ارتفاع :27-12

میوه : ارزش زینتی ندارد

سیستم ریشه :سطحی - گسترده و تهاجمی

سرعت رشد: سریع

فصل گل : تابستان

معایب : ریشه تهاجمی -عمر کوتاه درخت - شکننده

آفات و بیماریها:شته

Catalpa bignoniodes ( کاتالپا (جوالدوزک

تکثیر : پیوند  قلمه- بذر

جنبه زیبایی: برگ- گل - میوه

کاربرد: تک درخت - سایبان- بر سطوح چمن

ارتفاع : 12-18

میوه : کپسول قهوه ای لوبیایی شکل طویل در اوایل پاییز

سیستم ریشه :عمیق

سرعت رشد:سریع

فصل گل : اوائل خرداد تا مرداد

زمان کاشت:مهر تا فروردین

معایب : ریزش برگ و گل و شاخه و میوه

آفات وبیماریها:نسبت به هر دو مقاوم است

  Ulmus  نارون

تکثیر: بذر-پاجوش قلمه

جنبه زیبایی: حالت رشد،رنگ آمیزی پاییزی

کاربرد: سایه افکن  تک درخت  بلواروسطوح چمن

ارتفاع : 30-18

میوه : فندوقه های بالدار عسلی در اردیبهشت و خرداد

سیستم ریشه : سطحی

سرعت رشد: سریع

فصل گل :اردیبهشت و خرداد

زمان کاشت:آبان تا بهمن

معایب : تنه جوش

آفات و بیماریها: چوبخوار که عامل بیماری مرگ نارون است در صورت مشاهده  ریشه کن کردن و سوزاندن درخت

Ailanthus altissima عرعر

تکثیر :بذر

جنبه زیبایی: برگ و میوه

کاربرد: سایبان - کنار آب- کنترل فرسایش خاک - پوشش سریع

ارتفاع : 20-9

میوه : فندوقه بالدار زردروشن

سیستم ریشه :عمیق و افشان

سرعت رشد:سریع

فصل گل : بهار

زمان کاشت:اواخرپاییز

معایب: پاجوش فراوان - خود تکثیری- بوی ناخوشایند

آفات و بیماریها:آفت خاصی ندارد

Fraxinus velutina زبان گنجشک

تکثیر :قلمه- بذر- پیوند

جنبه زیبایی: برگ و رنگ آمیزی پاییزی

کاربرد: سایبان وحواشی خیابان

ارتفاع : 12-9

میوه : فندوقه بالدار مستطیلی

سیستم ریشه :عمیق

سرعت رشد: متوسط تا سریع

فصل گل : اوایل فروردین

معایب: عیوب خاصی ندارد

آفات و بیماریها:کنه قرمز



تاريخ : چهار شنبه 26 آذر 1393برچسب:, | 11:55 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

لیست دروس کارشناسی ارشد مهندسی فضای سبز(معماری منظر) در دانشگاه شهید بهشتی

در ادامه مطلب

 

ترم اول

کاربردنظامهای ژئومورفولوژی درمعماری منظر- ۲واحد- جبرانی
بیان تصویری در معماری منظر -۲ واحد- جبرانی
بوم شناسی گیاهی- ۲ واحد -جبرانی
کاربرد نقشه و نقشه برداری در معماری منظر- ۲ واحد- جبرانی
کاربرد کامپیوتر در معماری منظر ۲ واحد- جبرانی
زبان تخصصی -۲ واحد -جبرانی

 ترم دوم

 بسترشناسی و مهندسی سایت (محوطه) ۲ واحد -  اصلی
قابلیتهای طبیعی فلات ایران ۲ واحد -  اصلی
تاریخ معماری منظر ۲ واحد -  اصلی
روانشناسی محیط ۲ واحد -  اصلی
طراحی منظر و محیط ۱ ۴ واحد -  اصلی
گیاه شناسی کاربردی ۲ واحد -  اصلی

ترم سوم

مبانی نظری معماری منظر- ۲ واحد -  اصلی
قوانین محیط و نظامهای طبیعی پویا -۲ واحد -  اصلی
طراحی منظر و محیط ۲-۴ واحد -  اصلی
باغسازی ایرانی -۲ واحد – اختیاری

ترم چهارم

 ساختار منظر و محیط- ۳ واحد -  اصلی
طراحی منظر و محیط ۳ -۴ واحد -  اصلی
پایان نامه – ۵ واحد -  اصلی



تاريخ : چهار شنبه 26 آذر 1393برچسب:, | 11:50 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

مهمترین گرایش مهندسی فضای سبز برای کارشناسی ارشد در ایران، رشته مهندسی طراحی محیط زیست است که در حال حاضر در دانشگاه تهران و با ظرفیت پذیرش زیر ۳۰نفر وجود دارد. علاوه بر آن، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات هم این رشته را تدریس می کند.

رشته معماری منظر دومین گرایش مهندسی فضای سبز در سطح ارشد است. دانشگاه شهید بهشتی تهران مهمترین و بهترین دانشگاه برای تحصیل این رشته است.

گرایش طراحی شهری نیز رشته ای مرتبط برای مهندسی فضای سبز می باشد.

رشته برنامه ریزی شهری هم یکی از گرایشهای مرتبط با فضای سبز در ایران است.

از نظر کلی، تنها رشته مرتبط در سطح ارشد برای فضای سبز، گرایش مهندسی طراحی محیط زیست دانشگاه تهران است.



تاريخ : شنبه 17 اسفند 1392برچسب:, | 17:33 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

شیوه های بسیاری برای گرفتن مداد هست اما نکته کلیدی این است که وقتی اسکیس می زنید مداد را طوری بگیرید که راحت یاشید.مداد را مثل وقتی که می خواهید چیزی بنویسید،نگیرید زیرا در این حالت ،مداد را سفت و محکم می گیریم در حالی که هنگام اسکیس زدن،دست باید نسبتاً آزاد و راحت باشد .حدود دو تا سه سانتی متر بالاتر از سر مداد را بگیرید.در این حالت با انگشت شست و دو انگشت اولی مداد را می گیریم .بدین ترتیب مداد،به راحتی روی انگشت سوم قرار می گیرد. انگشت دوم و شست برای ثابت نگه داشتن مداد و جلو گیری از سر خوردن آن است.
معمولاً ارتباط بین انگشت اشاره و شست،نوع خطوط و سبک اسکیس را مشخص می کند.سر این دو اگشت حکم تکیه گاه مداد را دارند.وقتی نسبتاً به هم نزدیک باشند،انگشت ها به سمت داخل خم می شود بنا براین حرکت (جابه جایی)مداد محدود به اندازه ای است که انگشتان می توانند باز شوند.این حالت کاملاً شبیه به حالت نوشتن است.برای کشیدن خط پرداز و جزییات اسکیس این حالت کاربرد دارد و باعث می شود هنرمند کنترل بیشتری روی مداد داشته باشد تا اشتباهات به حداقل برسند.

حالت نوشتن
_محکم گرفته می شود.

_انعطاف پذیر نیست.

_انگشتان به سر مداد خیلی نزدیک است.

حالت اسکیس زدن
_دست آزاد گرفته می شود.

_انعطاف پذیر است.

_انگشتان از سر مداد فاصله دارند.

حالت دوم زمانی است که سر انگشت دوم و شست دور از هم باشند و معمولاً به جای آنکه به سمت داخل خمیده باشند، راست هستند.به این ترتیب حرکت مداد بیشتر می شود.با باز کردن انگشت دوم و سوم و حرکت آنها به سمت بالا و پایین خطوطی به بلندی شش ،هفت سانتی متر می توان کشید.همچنین دراین حالت هنرمند می تواند مداد را از پهلو بگیرد و از تمام سر مداد حداکثر استفاده را ببرد.یکی از نتایج این طرز گرفتن مداد ،کشیدن خطوط پهن است .چرا که به راحتی می توان تمام انگشتان را باز کرد ،در نتیجه مداد،نرم و آرام روی کاغذ حرکت می کند.زاویه و درجه انعطاف پذیری مداد باید با دست هنرمند تنظیم شود،شخص می تواند بدون درنگ یا وقفه از حالت اول به حالت دوم تغییر حرکت دهد.
در حالت سوم گرفتن مداد درست مثل گرفتن کاردک بتونه کاری یا ازار دیگری شبیه آن است.مداد بین انگشت شست و انگشت دوم گرفته می شود.در این حالت هرگونه حرکت انگشت یا دست حذف می شود،بنا بر این بیشتر برای کشیدن خطوط بلند و پهن مناسب است.کل ساعد نیز به کار گرفته می شود تا حداکثر امکان را برای هنرمند فراهم کند.با توجه به اندازه کاغذ مورد استفاده و وسعت حرکت بازوی هنرمند،خطوط کشیده شده با این روش،به بیش از یک متر نیز می تواند برسد همچنین در این حالت می توان خطوط اسکنه ای ایجاد کرد .کافی است مداد را در دست بگیرید و با ضربات کوتاه و ناگهانی به سمت بالا و پایین،این خطوط را ایجاد کنید.

فشار دست
میزان فشار بر مداد همان چیزی است که به خط روح و ظرافت می بخشد.ضربات و خطوط بدون فشار ،ساده و یکنواخت می شود.خط ساده ای که با قلم و مرکب کشیده می شود می تواند بسیار زیبا باشد بویژه زمانی که خطوط یکنواخت و یکدست هستند.این نوع یکنواختی در خط سبب وضوح و صراحت اسکیس می شود.مداد شبیه قلم نیست و خطی که با آن کشیده می شود مثل خط قلم،یکنواخت نیست.مداد با مغزی سخت در مقایسه با مغزی نرم می تواند خطی نسبتاً یکنواخت ایجاد کند.اما زیبایی اسکیس مدادی به خاطر توانمندی هنرمند در اعمال فشار بر مداد به منظور تغییر در کیفیت خطوط است.حرکات خط پردازی )ضربه ای) ،کشیدن به سمت بالا ،چرخشی،همچنین حرکت ناگهانی مچ و آرنج و تغییرات ناگهانی زاویه سر مداد، در ایجاد تنوع و منحصر به فرد بودن اسکیس های مدادی نقش دارند.
با مداد باید مانند ابزار توانمندسازی حرکات دست،بازو و انگشتان رفتار کرد.گذشته از همه اینها،تنها از طریق این برخورد های حسی است که اسکیس به وجود می آید.روش اسکیس زدن فقط شامل حرکت دستی که مداد را گرفته،نمی شود بلکه ارتباط حسی سراسری از چشم به مغز و دست برقرار می شود .باتدا با چشم [شی ء مورد نظر را]مشاهده و باز بینی می کنیم سپس با کمک مغز و چشم آن را ساده می کنیم،دست هم آنچه را که مغز با دلیل ،ذخیره کرده،[روی کاغذ] ثبت می کند.مجدداًچشم ها آنچه را دیده ،ارزیابی می کند تا تصویر ذهنیمان از هر جهت شبیه همان چیزی باشد که در ابتدا دیده ایم.تغییرات لازم صورت می گیرد و دوباره همه چیز ارزیابی می شود.در یک کلمه:این [مراحل]،فرآیند اسکیس زدن است بی تردید اسکیس زدن فرآیندی ذهنی و کاملاً شخصی و خصوصی استًفشار آوردن بر مداد نیز اینگونه است یعنی استاندارد علمی ای وجود ندارد تا فرد میزان فشار را با توجه به نوع سر مداد تنظیم کند و اساس آن متکی بر آزمون و خطاست چرا که از اشتباهات و موفقیت هاست که درس می گیریم .برای دست یابی به الگویی منسجم و تلاش برای حفظ آن باید پیوسته این کار (آزمون و خطا) را انجام داد.

‎طریقه گرفتن مداد

شیوه های بسیاری برای گرفتن مداد هست اما نکته کلیدی این است که وقتی اسکیس می زنید مداد را طوری بگیرید که راحت یاشید.مداد را مثل وقتی که می خواهید چیزی بنویسید،نگیرید زیرا در این حالت ،مداد را سفت و محکم می گیریم در حالی که هنگام اسکیس زدن،دست باید نسبتاً آزاد و راحت باشد .حدود دو تا سه سانتی متر بالاتر از سر مداد را بگیرید.در این حالت با انگشت شست و دو انگشت اولی مداد را می گیریم .بدین ترتیب مداد،به راحتی روی انگشت سوم قرار می گیرد. انگشت دوم و شست برای ثابت نگه داشتن مداد و جلو گیری از سر خوردن آن است.
معمولاً ارتباط بین انگشت اشاره و شست،نوع خطوط و سبک اسکیس را مشخص می کند.سر این دو اگشت حکم تکیه گاه مداد را دارند.وقتی نسبتاً به هم نزدیک باشند،انگشت ها به سمت داخل خم می شود بنا براین حرکت (جابه جایی)مداد محدود به اندازه ای است که انگشتان می توانند باز شوند.این حالت کاملاً شبیه به حالت نوشتن است.برای کشیدن خط پرداز و جزییات اسکیس این حالت کاربرد دارد و باعث می شود هنرمند کنترل بیشتری روی مداد داشته باشد تا اشتباهات به حداقل برسند.

حالت نوشتن
_محکم گرفته می شود.

_انعطاف پذیر نیست.

_انگشتان به سر مداد خیلی نزدیک است.

حالت اسکیس زدن
_دست آزاد گرفته می شود.

_انعطاف پذیر است.

_انگشتان از سر مداد فاصله دارند.

حالت دوم زمانی است که سر انگشت دوم و شست دور از هم باشند و معمولاً به جای آنکه به سمت داخل خمیده باشند، راست هستند.به این ترتیب حرکت مداد بیشتر می شود.با باز کردن انگشت دوم و سوم و حرکت آنها به سمت بالا و پایین خطوطی به بلندی شش ،هفت سانتی متر می توان کشید.همچنین دراین حالت هنرمند می تواند مداد را از پهلو بگیرد و از تمام سر مداد حداکثر استفاده را ببرد.یکی از نتایج این طرز گرفتن مداد ،کشیدن خطوط پهن است .چرا که به راحتی می توان تمام انگشتان را باز کرد ،در نتیجه مداد،نرم و آرام روی کاغذ حرکت می کند.زاویه و درجه انعطاف پذیری مداد باید با دست هنرمند تنظیم شود،شخص می تواند بدون درنگ یا وقفه از حالت اول به حالت دوم تغییر حرکت دهد.
در حالت سوم گرفتن مداد درست مثل گرفتن کاردک بتونه کاری یا ازار دیگری شبیه آن است.مداد بین انگشت شست و انگشت دوم گرفته می شود.در این حالت هرگونه حرکت انگشت یا دست حذف می شود،بنا بر این بیشتر برای کشیدن خطوط بلند و پهن مناسب است.کل ساعد نیز به کار گرفته می شود تا حداکثر امکان را برای هنرمند فراهم کند.با توجه به اندازه کاغذ مورد استفاده و وسعت حرکت بازوی هنرمند،خطوط کشیده شده با این روش،به بیش از یک متر نیز می تواند برسد همچنین در این حالت می توان خطوط اسکنه ای ایجاد کرد .کافی است مداد را در دست بگیرید و با ضربات کوتاه و ناگهانی به سمت بالا و پایین،این خطوط را ایجاد کنید.

فشار دست
میزان فشار بر مداد همان چیزی است که به خط روح و ظرافت می بخشد.ضربات و خطوط بدون فشار ،ساده و یکنواخت می شود.خط ساده ای که با قلم و مرکب کشیده می شود می تواند بسیار زیبا باشد بویژه زمانی که خطوط یکنواخت و یکدست هستند.این نوع یکنواختی در خط سبب وضوح و صراحت اسکیس می شود.مداد شبیه قلم نیست و خطی که با آن کشیده می شود مثل خط قلم،یکنواخت نیست.مداد با مغزی سخت در مقایسه با مغزی نرم می تواند خطی نسبتاً یکنواخت ایجاد کند.اما زیبایی اسکیس مدادی به خاطر توانمندی هنرمند در اعمال فشار بر مداد به منظور تغییر در کیفیت خطوط است.حرکات خط پردازی )ضربه ای) ،کشیدن به سمت بالا ،چرخشی،همچنین حرکت ناگهانی مچ و آرنج و تغییرات ناگهانی زاویه سر مداد، در ایجاد تنوع و منحصر به فرد بودن اسکیس های مدادی نقش دارند.
با مداد باید مانند ابزار توانمندسازی حرکات دست،بازو و انگشتان رفتار کرد.گذشته از همه اینها،تنها از طریق این برخورد های حسی است که اسکیس به وجود می آید.روش اسکیس زدن فقط شامل حرکت دستی که مداد را گرفته،نمی شود بلکه ارتباط حسی سراسری از چشم به مغز و دست برقرار می شود .باتدا با چشم [شی ء مورد نظر را]مشاهده و باز بینی می کنیم سپس با کمک مغز و چشم آن را ساده می کنیم،دست هم آنچه را که مغز با دلیل ،ذخیره کرده،[روی کاغذ] ثبت می کند.مجدداًچشم ها آنچه را دیده ،ارزیابی می کند تا تصویر ذهنیمان از هر جهت شبیه همان چیزی باشد که در ابتدا دیده ایم.تغییرات لازم صورت می گیرد و دوباره همه چیز ارزیابی می شود.در یک کلمه:این [مراحل]،فرآیند اسکیس زدن است بی تردید اسکیس زدن فرآیندی ذهنی و کاملاً شخصی و خصوصی استًفشار آوردن بر مداد نیز اینگونه است یعنی استاندارد علمی ای وجود ندارد تا فرد میزان فشار را با توجه به نوع سر مداد تنظیم کند و اساس آن متکی بر آزمون و خطاست چرا که از اشتباهات و موفقیت هاست که درس می گیریم .برای دست یابی به الگویی منسجم و تلاش برای حفظ آن باید پیوسته این کار (آزمون و خطا) را انجام داد.‎
 


تاريخ : جمعه 2 اسفند 1392برچسب:, | 20:53 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

استفاده از هایدروسیدینگ در احداث چمن:

هایدروسیدینگ روش نوینی در کاشت چمن و گیاهان مرتعی محسوب میگردد که طی چند دهه اخیر با توجه به آگاهی کارشناسان نسبت به ارزش ها و برتری این روش نسبت به سایر روش های موجود رفته رفته در کشورهای توسعه یافته جایگزین روشهای معمول میگردد. اساس این روش بر اسپری مخلوطی از بذر ، مالچ ، هیدروژل ها ، کودهای استارتر ، الیاف محافظ و برخی افزودنیهای دیگر در محیط کاملا مایع استوار است .

در این روش مخلوط معلقی از مواد یاد شده با نسبتهای متناسب بوسیله فشار کنترل شده پمپ قوی دستگاهی بنام هیدرو سیدر و از طریق نازل ویژه ای که صرفا بدین منظور طراحی شده توسط اپراتور ماهر بطور یکنواخت بر سطح بستر کاشت پاشیده میشود. توده یکنواخت پاشیده شده حاوی بذر و کلیه مواد لازم جهت جوانه زنی و رشد بذر بوده و از این مرحله به بعد گیاهچه رشد کرده مراحل طبیعی رشد خود را در توده ای از مواد مناسب برای رشد دنبال نموده و بدلیل پوشش مالچ و مواد محافظ رطوبت در قبال تنش های محیطی مقاومت بیشتری از خود نشان میدهد.

 

مزایای هایروسیدینگ :

فراگیر شدن کاربرد این روش در کشورهای توسعه یافته چه در ابعاد مورد استفاده در سطوح وسیع و چه حتی در مساحتهای کم در حد حیاط خانه ها نشانه مستقیم برتری و انعطاف پذیری این روش میباشد از اهم این ارزشها میتوان به موارد ذیل اشاره داشت :



1- سرعت در اجرای کار

2- امکان کاشت شیب های تند

3- عدم استفاده از کود دامی بعنوان مالچ رایج

4- چشم اندازی زیبا همزمان با کاشت

5- تخصصی بودن فعالیت

6- امکان اجرای عملیات تحت هر شرایط اقلیمی

7- افزایش سرعت جوانه زنی

8- امکان کاشت گونه های متنوع

9- ترمیم سطوح آسیب دیده


10- عدم شستشوی مالچ و بذر

11 - امکان کاهش اجرای عملیات خاکی



سایر مزایا و کاربردهای هایدروسیدینگ عبارتند از :



1- ایجاد پوشش مالچ روی سطوح زباله های شهری دپو شده

2- جلوگیری از فرسایش خاک

3- پوششهای مرتعی جهت احیاء مراتع

4- امکان استفاده در باغبام ها ( روف گاردن)

5- یکنواختی بیشتر کاشت 6- اصلاح ساختار خاک

جالبه بدونید: فضای سبز حاشیه میدان آزادی تهران نیز به این روش میباشد...

 

 



بسته به نوع چمن از 20 تا 30 روز زمان می بره تا چمن به رشد کافی خودش برسه



تاريخ : جمعه 2 اسفند 1392برچسب:, | 20:36 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

افرای چناری

نام علمی Acer platanoides
خانواده
Aceraceae
رویشگاه : اروپا و غرب اسیا


تاج کروی و متراکم ، شاخه ها بزرگ و گسترده . ارتفاع 7.5 تا 18 متر و قطر تاج
پوششی 6 تا 15 متر است.رشد سریع و سیستم ریشه عمیق .

پوست تنه قهوه ای بسیار تیره (تقریباً سیاه ) و مضرس است .برگها ساده . متقابل ف چند قسکتی با بریدگیهای عمیق و دارای دندانه های تیز میباشد . درازا و پهنای برگ 7 تا 15 سانتیمتر .
برگها سبز روشن و درخشان .






گلها زرد مایل به سبز ، بصورت خوشه ای است و قبل از باز شدن برگها در بهار ظاهر میشود .



میوه فندقه V بالدار بطول 4 تا 5 سانتیمتر که در تابستان ظاهر و در طول زمستان بر درخت باقی میماند .

در پاییز برگهای زیبای آن منظره باشکوهی را ایجاد میکند و قبل از ریزش به رنگ زرد درخشان در میآید.


بسهولت در هر خاکی در شرایط مساعد و نا مساعد رشد میکند و بنابراین کاربرد وسیع در طراحی باغ دارد .


گرما و سرما را حتی در ارتفاعات تحمل میکند .


در انواع خاکها رشد خوبی دارد ولی بهترین رشد در خاک لومی سبک با زهکش خوب است .مقاوم به خاکهای قلیایی . خشکی را تحمل میکند

زمان هرس زمستان است در نهال جوان شاخه های پایینی حذف میشود و در گیاه بالغ هر ساله هرس و تنک کردن انجام میشود .در غیر این صورت درخت سنگین و شکسته میشود .

به تغذیه خاصی احتیاج ندارد .

آفت این گیاه شته است که برای پیشگیری هر بهار و پاییز با مالاتیون سمپاشی شود .در صورت بروز مجدد آفت سمپاشی تکرار گردد.

 

توسکا

جنس توسکا (Alnus): جنس توسکا به تيره غان ( Betulaceae) تعلق دارد. ازاين تيره مي توان به دو جنس غان(Betula) وتوسکا (Alnus) اشاره کرد.

ويژگي هاي گياهشناسي تيره غان :

اين تيره داراي درختان تک پايه است که درمناطق معتدل وسرد نيمکرده شمالي انتشار دارد بندرت برخي ازگونه هاي يکي ازجنس هاي آن مانند جنس توسکا درآرژانتين مي رويد . برگهاي درختان اين تيره ساده ، منفرد ، داراي گوشوارک زوداافت وگل هاي آنها تک جنس ودرگروههاي 2، 3 گرزني درکنار هم قرارگرفته اند. ومجموعه هائي به صورت سنبله هاي دم گربه اي به وجود مي آورند . گل نر، داراي 2 تا 4 کاسبرگ ، 2تا 4 پرچم وگل هاي ماده فاقد پوشش با تخمدان زيرين ، دو برچه اي بادوخانه ناقص وفقط داراي يک تخمک تک پوششي است که پس ازرسيدن يک فندقه را تشکيل مي دهد.

ويژگيهاي گياهشناسي جنس توسکا (Alnus)

درختان توسکا ازدرختان سريع الرشد جنگل هاي مرطوب شمال است وگل آذين آنها دراواخر زمستان قبل ازبازشدن برگ شکفته مي شود. اين درختان بيش ازصد سال عمر نمي کند ومنتهاي رشد آنها تا 50 سالگي است . جوانه هاي اين درختان پايک داراست وازاين جهت ازسايردرختان جنگلي متمايزند، دانه هاي آنها کوجک ، بالدار، چند ضلعي وبهرنگ قهوه اي مايل به سرخي است . درختان توسکا اگر به طور منفرد وتک برويند در15-20 سالگي بارور مي شوند ولي درجنگل هاي انبوهن از35 سالکي بارور مي شوند. توسکا درايران داراي دو گونه ايست که درجنگل هاي خزرمي رويند وهردو آنها داراي نامهاي محلي واحدي است وعبارتست از: توسر( درگيلان ) ، سياه توسه ، وسفيد توسه ( درلاهيجان ) توسکا ( درمازندران وگرگان ) ، رزدار ( درآستارا وطوالش ) بطوريکه ديده مي شود غالب نام ها ازواژه توسکا مشتق شده است ووجه تسميه آنرا به واسطه شباهت ميوه هاي آن به توت کال مي دانند درختان اين جنس درهمه خاکها بجزخاک هاي گچي رشد مي کنند ولي درمناطق مرطوب رشد بهتري دارند. درجريان عادي هرس انجام نمي گيرد . چوب هاي سخت آن درزمستان بريده مي شوند وبذرآنها راهنگامي که رسيده اند مي کارند. اين جنس داراي دوگونه مهم توسکاي قشلاقي وييلاقي مي باشد.

الف : گونه توسکاي قشلاقي Alnus glutinosa

ویژگی های گیاهشناسی:

برگهاي اين درخت پهن وزبر وقاعده پهنک آن گوشه دار است . وتقريبا برگهاي آن گرد يا تخم مرغي وابعاد آن 10-5 * 7-3 سانتيمتر وپايک آن داراي سه سانتيمتر طول است وداراي مخروط چوبي وبزرگ مي باشد چسبناک بودن جوانه ها ومخصوصا شکل برگ وقاعده گوه اي آن ، درخت توسکاي قشلاقي راازگونه ديگر مشخص مي سازد ازمشخصات آن اين است که پهنک برگ درقسمت آزاد خود ، به طور قرينه دردو طرف رگبرگ اصلي ، فرورفتگي محسوس دارد وبه علاوه درقسمت قاعده ، عاري ازدندانه است. شاتوه هاي نروماده اين درخت ، هردو درپائيز ظاهرمي شودوگل هاي سبز يا سبز مايل به قرمز آنها ، قبل از ظاهرشدن برگ يعني دراواخر زمستان شکفته مي شود وميوه هاي آن داراي دو بال خشن وخيلي باريک است .

رويشگاهها وخاستگاه :
اين درخت بومي اروپا وآسياي شمالي است وواريته اي ازآن درجلگه هاي ساحلي درياي خزرمي رويد . توسکاي قشلاقي درترکيه وقفقاز وطوالش وايران انتشار دارد ودرايران درجلگه هاي درياي خزر مي رويد ومي توان گفت اولين درختي است که درساحل درياي خزر ظاهرمي شود وتا ارتفاع 1000 متر درولي آباد بالا مي رود. ارتفاع آن درشرايط مساعده 30-25 متر وقطر آن به يک متر مي رسد جاي رويش اين گونه بين رشت ولنگرود ، ولي آباد ، نوشهر، جزيره ميان پشته است.

خواص درماني :
پوست درخت به علت دارابودن تانن ، اثرقابض ومقوي دارد. براي برگ آن نيزاثر معرق ومدرکرم کش وخشکانيدن ترشحات شيرقائل اند. ازجوشانده 30-40 گرم پوست گياه دريک ليتر آب ، دراستعمال خارج به صورت غرغره يا حمام موضعي جهت رفع درد گلو، آنژين هاي ساده ، زخم مخاط دهان ، التهاب وافتادگي لثه هاي دندان وورم مزمن لوزتين استفاده مي توان کرد. اين جوشانده را به صورت شستشو نيز مي توان جهت رفع ترشحات زنانگي به کاربرد. جوشانده برگ درخت نيز به صورت حمام موضعي جهت رفع دردهاي عصبي به کار مي رود. پوست درخت را جهت مصارف درماني بايد دراوائل اسفند ماه ازدرخت جدا کرد.
اهميت اقتصادي :
پوست وچوب آن داراي تانن ويک ماده رنگي قرمز است که به مصادف رنگرزي ودباغي مي رسد. ب) توسکاي ييلاقي Alnus subcordata

ويژگي هاي گياهشناسي :
شکل برگ هاي اين درخت کشيده ، درانتها تيز ولي درقاعده قطبي شکل است وبه آساني ازگونه قبلي تشخيص داده مي شود. دانه آن تخم مرغي پهن با بال باريک است. شاخه هاي جوان وپشت بگر ودم بگر اين درخت داراي کرکهاي مخملي است وبذرآن سبک وبالداراست .


خاستگاه ورويشگاهها :
اين درخت بومي اروپا وخاورميانه است ودراغلب جنگل هاي شمال ايران وجنگل هاي خزر درنقاط مرطوب وقعر دره ها وجود دارد وازقسمت هاي ساحلي وجلگه تا ارتفاع 2000 متر بالا مي رود. بيشتر درحاشيه دره ها ورودخانه ها، کنار چشمه هاي دائمي آب ، برکه هاي طبيعي وجنگل هاي مه گير راش ديده مي شود. رويشگاه اين درختان عبارتند از : طالش ، بندرگز ، جنگل هاي رشت ، گرگان ، زيارت ، هشتپر، خلخال ، نوشهر ، پائين بند، غالب جنگل هاي شمال ايران وچالوس
استفاده درمنابع طبيعي:
ريشه توسکا داراي برجستگي هاي صورتي رنگي است که محل تجمع واتصال قارچ Frankia alni ازآتينومايست ها با ريشه است که اين همزيستي دراصلاح وافزايش ذخيره مواد غذائي وتثبيت ازت خاک بسيار موثراست.
نقش توسکا به عنوان گونه پيشاهنگ وپرستار دراحياء‌جنگل هاي مخروبه :
توسکاي ييلاقي ، پلت ، ون ، خرمندي وملج ازمعروفترين گونه هاي درختي شباهنگ بادامننه بردباري گسترده درتحمل شرابط رويشگاهي جنگل هاي شمال ايران مي باشند. توسکاي ييلاقي وگونه هاي پيشرو نام برده به علت نياز اکولوژيک خود ، درگروههاي کوچک با نظم مکاني وزماني ، به صورت يک نظام اکولوژيک نابالغ ومنقطع دررسيدن اجتماعات به يک نظام بالغ وپايدار، دراحياي مجدد اکوسيستم هاي مختلف تخريب يافته جنگل هاي شمال نقش بسيار باارزشي دارند. ازطرفي درراشستان ها توسکاي ييلاقي درمقايسه با سايرگونه هاي پيشگام رشد خود را تا اواخر پائيز ادامه مي دهد. درطي اين زمان بذور راش چون قبلا درمحل پراکنده شده اند درزيرپوشش انبوه توسکاي ييلاقي ودرپناه آن جوانه زده وتحت حمايت آنها رشد مي کنند ودراين مرحله توسکاي ييلاقي به عنوان يک درخت پرستار نقش مهمي ايفا مي نمايد علاوه برموارد فوق الذکر ، توسکا درتثبيت ازت وافزايش حاصلخيزي خاک ودرپايداري وتثبيت خاک کناررودخانه نيز بسيار حائز اهميت مي باشد. وازطرفي تک پايه هاي توسکا داراي تنه اي مستقيم ، بدون خميدگي وبا کمترين درصد شاخه دواني برروي تنه است که اين خاصيت ازنظرتکنولوژي چوب بسيار مهم است. درمنابع موجود دو گجونه ديگر به چشم مي خورد که عبارتند از : Alnus orientalis که ازخصوصيات آن دمبرگ دراز وميوه فاقد بال ذکر شده است وبه نظرمي رسد زيرگونه يا واريته اي از Alnus subcordata بايد به شمار آيد . وديگري Alnus cordifolia که با توجه به صفات مذکور درمنابع موجود نمي تواند گونه قابل قبولي شناخته شود.

 

اهميت اقتصادي :
چوب توسکا ارزش صنعتي فراوان دارد وازآن درساختن در، پنجره ، مبل واثاث خانه استفاده مي نمايند.افرای سیاه یا افرای زبان گنجشک 

Acer negundo
Aceraceae
موطن: شرق و مرکز آمریکای شمالی



کاربرد آن در فضای سبز: پوشانندگی ، کنترل فرسایش خاک ،نتیجه فوری بدلیل رشد سریع است.
کم عمر ، رشد سریع ، مقاومت به خشکی ،کم نیاز به آب
ارتفاع : 15 تا 20 متر
قطر تاج پوششی :20 تا 30 متر
پوست تنه قهوه ای مایل به خاکستری و نازک با ترکه های توری شکل .
رنگ برگها سبز کدر که در پاییز به رنگ زرد درمیاید .
گل
کوچک و سبز رنگ ، ارزش زینتی ندارد .میله پرچم طویل و قرمز آن در اوایل فروردین ظاهر شده و تاج درخت به رنگ قرمز دیده میشود .
میوه فندقه بالدار دوتایی بطول 4 تا 5 سانتیمتر به شکل V بالدار بصورت خوشه های آویزان در تابستان ظاهر شده و در زمستان بر روی شاخه میماند

سیستم ریشه عمیق
گرما و سرما را حتی در ارتفاعات بالا و آب و هوای خشک و نیمه خشک را تحمل میکند .در نواحی مرطوب شکننده و ناموزون میشود .
به تابش نور خورشید مقاوم ،ولی باید از جریان شدید باد محافظت شود .

هرگز درخت را پس از شروع فصل رشد در بهار هرس نکنید چون شیره ی گیاهی در محل زخم بیرون میریزد

هرس در اواسط تا اواخر زمستان

آبیاری بسته به شرایط فصل و محیط متغیر ، اما بطور کلی ماهی یکبار انجام گیرد.
از آفات آن شته است که برای مبارزه از حشره کشهای تماسی استفاده میگردد . نیکوتین، لیندن یا مالاتیون.
نوعی گال هم موجب پژمردگی گل و شاخه ها و در نهایت مرگ درخت میشود که درمانی برای آن وجود ندارد .بهتر است درصورت مشاهده درخت را قطع کرده ، خاک بستر را با محلول بوردو ، ضدعفونی کرد .
افرای برگ پنجه ای – افرای ژاپنی

نام علمی : Acer palmatum

خانواده : Aceraceae

موطن: ژاپن ، کره

کاربرد
: تک درخت در چمن ، مجاورت جویبار و پاسیو و گلدان .

درختی کوچک .شاخه های موزون ، شکیل ،پوست تنه قهوه ای مایل به خاکستری. برگها سبز روشن با بریدگیهای عمیق ، ظریف و کوچک که قبل از ریزش در پاییز به رنگ قرمز تند در می آید .واریته های گوناگون دارد . برخی دارای برگهای نخ مانند با بریدگیهای عمیق و گروهی برگهای زرد تا برنزی ، سرخ تا بنفش دارند .



ارتفاع
: 3 تا 7 متر

قطر تاج پوششی : 2.5 تا 9متر

میوه ها فندقه بالدار به شکل V بطول 2 سانتیمتر ، در تابستان ظاهر و در طول زمستان روی شاخه باقی میماند .

سیستم ریشه : سطحی ولی فاقد ریشه های تهاجمی

آب و هوا : گرما را حتی در ارتفاعات بالا تحمل میکند ولی باید از تابش مستقیم نور خورشید و باد محفوظ داشت. مکان نیم سایه و محفوظ از باد .

خاک : لومی مرطوب با زهکش خوب که مقدار زیادی هوموس به آن اضافه شده باشد .

زمان هرس : زمستان .هرس فرم یا فرم طبیعی خود را حفظ کند

آبیاری : به رطوبت زیاد احتیاج دارد و خشکی اصلاً نمی پذیرد .

آفات و بیماریها : شته . در صورت نیاز از حشره کشهای تماسی فسفره نظیر مالاتیون به میزان یک در هزار استفاده گردد .

بیماریهای قارچی هم سبب پژمردگی برگها و در نهایت خشک شدن درخت میشود که درخت آلوده باید قطع گردد و سوزانده شود و بستر کشت را با محلول بوردو ضد عفونی کرد .


سه رنگ
نام علمي : Photinia spp

نام تيره : Rosaceae

نام انگليسي : Christmas Berry

نام علمي سه رنگ از لغت يوناني Photieinos به معناي درخشان اقتباس و بعلت براق بودن برگهاي آن به اين نام مرسوم شده است. اين درخت بومي چين بوده وداراي حدود 60 گونه است، گاهي بواسطه شباهتي كه با درخت جل دارد با آن اشتباه مي‌شود.شامل درختان و درختچه‌هاي هميشه سبز يا خزان شونده ايست كه براحتي رشد مي‌كنند. برگها ساده و بطور متناوب و برنگ سبز تيره مي باشند. گلها كوچك و سفيد رنگ هستند كه در بهار ظاهر مي‌شوند. اغلب گونه‌هاي اين جنس ميوه‌هاي كوچك قرمز يا سياه زينتي دارند كه در پاييز و زمستان توليد مي‌شوند.

نيازها :
اين گياه مقاوم به سرماي شديد است ولي بايد از بادهاي سرد قوي و يخبندان طولاني محافظت شود. رشد متوسط داشته و نياز به آفتاب يا كمي سايه، خاك گرم ولي نه زياد سنگين و زهكشي شده و آبياري مرتب و متوسط دارد. گونه‌هاي هميشه سبز آن در خاكهاي گچي رشد خوبي دارند ولي گونه‌هاي خزان پذير آن به خاك خنثي يا اسيدي نياز دارند.

روش تكثير :

ـ كاشت بذر در فصل بهار و در شاسي سرد (گونه هاي خزان دار را مي‌توان در پاييز كاشت)
ـ تهيه قلمه نيمه خشبي در اوايل تابستان از گونه‌هاي هميشه سبز و خزان پذير
ـ تهيه قلمه خشبي در پاييز از گونه‌هاي خزان پذير
ـ پيوند بر روي پايه‌هاي درخت به در بهار

هرس :

اين گياه نياز به هرس خاصي ندارد. فقط شاخه هاي اضافي در طول دوره رشد حذف مي‌‌شود تا فرم زيباي آن حفظ شود.

 

معرفي گونه‌ها :

سه رنگ چيني ( P.serrulata (Chiness Photinia

درخت يا درختچه هميشه سبز است كه تا ارتفاع 10 متر و گستردگي 4 متر رشد مي‌كند. موطن اصلي آن چين است. برگهاي بيضي شكل جوان آن قرمز و شفاف بوده و پس از رشد كامل سبز تيره مي‌گردند. گلهاي كوچك سفيد آن از اواسط يا اواخر بهار تا اواسط تابستان ظاهر مي شوند و ميوه‌هاي قرمز رنگ توليد مي‌كنند.

P.villosa

درختي كوچك و يا درختچه‌اي خزان پذير است كه تا ارتفاع 5 متر و گستردگي 3 متر رشد مي‌كند. موطن اصلي آن ژاپن، چين و كره است. برگهاي جوان آن برنزي بوده و سپس سبز تيره مي‌شوند و در فصل پاييز به قرمز ـ نارنجي تغيير رنگ مي‌دهند. گلهاي سفيد در اواسط بهار ظاهر شده و ميوه‌هاي قرمز رنگ توليد مي‌كنند. اين گونه‌ خاك اسيدي را ترجيح مي‌دهد.

سه رنگ ژاپني (P . glabra (Japanese photinia

درختچه‌اي است هميشه سبز كه تا ارتفاع 10 متر و گستردگي 4 متر رشد مي‌كند. برگهاي تخم مرغي شكل آن حدود 7 سانتي‌متر طول دارند. برگهاي جوان آن برنزي بوده و سپس سبز تيره مي‌شوند. گلهاي سفيد و معطر آن از اواخر فصل بهار ظاهر مي‌شوند وميوه‌هاي قرمز توليد شده در نهايت سياه رنگ مي‌گردند. موطن اصلي آن ژاپن است.

 

P. Fraseri (Fraser Photinia

درختچه‌اي است هميشه سبز و مقاوم به سرما ( تا 18 ـ درجه سانتي‌گراد) كه تا ارتفاع 5 متر رشد مي‌كند. برگهاي بيضي شكل جوان آن برنزي و بطول 12 سانتي‌متر هستند، سپس سبز تيره مي‌گردند. گلهاي سفيد آن در بهار ظاهر مي‌شوند.

 

P. arbutifolia (California toyon   

درختي هميشه سبز است گاهي تا ارتفاع 10 متر رشد مي‌كند. برگهاي دوكي شكل، سفت و چرم مانند آن 5 تا 10 سانتي‌متر طول دارند. گلهاي سفيد آن در بهار ظاهر مي‌شوند و ميوه‌هاي قرمز براق توليد مي‌كنند.

 

P. beauverdiana

درختچه‌اي خزان پذير است كه تا ارتفاع 9 متر رشد مي‌كند، برگهاي بيضي شكل آن حدود 13 ـ 5 سانتي‌متر طول دارند. گلهاي سفيد آن در بهار ظاهر شده و ميوه‌هاي قرمز توليد مي‌كنند كه بعد سياه رنگ مي‌شوند.موطن اصلي آن ژاپن است.


كاربرد :

اين گياه به دليل جذابيت پوشش برگي (بخصوص گونه‌هاي هميشه سبز) و همچنين ميوه‌هاي زيبا از ارزش بسياري برخوردار است. با تغيير رنگ برگها از قرمز به سبز و نارنجي و زرد زيبايي خاصي به محيط عرضه مي‌كند. از اين درخت بيشتر به صورت تك درخت براي تزيين پاركها استفاده مي‌شود.

 

توت:

 

یک درخت قدیمی و یا تاریخی در اکثر کشورهای جهان که معمولا در هر کشوری دارای قدمت بیش از دویست ، سیصد سال است. دارای پوست زرد نارنجی بوده که از مشخصه‌های جالب آن در زمستان است (بیشتر در مورد درختان نهال و جوان). درختی است مقاوم و کم نیاز که در اکثر مناطق و آب و هوا رشد می‌نماید و حتی می‌تواند به ارتفاع تا 25 متر نیز برسد. بعضی از درختان توت فقط گلهای نر تولید نموده و بنابراین میوه نمی‌آورند. این نوع درختان به عنوان یک درخت زینتی سایه‌دار بسیار مناسب هستند.

تصویر
 

مشخصات گیاهشناسی

توت یکی از گیاهان دو لپه است. توت در گیاه شناسی معمول‌ترین گونه میوه گوشتدار یک تکه محسوب می‌شود که در آن تمام دیواره تخمدان درون یک پیرابر خوراکی به عمل می‌آید. تخمدان همیشه در قسمت زیرین گلها که دارای یک یا چند برچه درون یک پوشش نازک می‌باشند قرار دارند و دارای قسمتهای داخلی گوشتداری هستند. دانه ها درون گوشت مشترک یک تخمدان یک یا چند برچه‌ای محصور شده‌اند.

واریته‌ها

Morus.nigra دارای برگهای بزرگ و قلبی شکل که در خرداد و تیر تا شهریور میوه‌های تمشک مانند آن می‌رسند، که می‌توان به صورت تازه و یا برای ساخت مربا از میوه‌های آن استفاده نمود. این میوه‌ها معمولا تا سن درخت به چهار یا پنج سالگی نرسیده باشد ظاهر نمی‌شوند. واریته دیگر Morus.alba یا توت سفید است که اصل آن از چین بوده و به ارتفاع 20 - 18 متر می‌رسد و در همه جا می‌توان آن را یافت و در مقابل نوسان درجه حرارت مقاوم است که در هوای گرم و خشک سازگاری بیشتر نشان می‌دهد و در مقابل سرما و کم آبی نیز مقاوم است. واریته توت مجنون نیز وجود دار که در جوانی زیباست ولی با گذشت سن از فرم می‌افتد و شاخه‌های زیرین خشک می‌شوند.
تصویر
 

جا و خاک مناسب

در هر نوع خاک ، در آفتاب یا سایه روشن به عمل می‌آید و چون سیستم ریشه سطحی و عمیق دارند لذا خاکهای عمیق و قوی و آهکی را ترجیح می‌دهد.

هرس

تا آنجا که امکان دارد هرس نکنید، مگر لازم باشد. در زمستان می‌توان شاخه‌های مرده را خارج نمود.

تکثیر

بذر از فروردین تا خرداد ماه بطور سطحی کاشته می‌شود و سپس آن را توسط شن‌کش با خاک مخلوط می‌کنند. (بهتر است قبلا میوه کامل را با ماسه بکوبید) بر روی آنها در شهریور می‌توان انواع مجنون ، توت سیاه معمولی و یا شاه توت را پیوند زد که در زمستان سال دوم قابل بهره برداری هستند. در پاییز یا اسفند در فضای بیرون می‌توان قلمه‌های 30 سانتیمتری آن را کاشت. با شاخه خوابانیدن نیز می‌توان اقدام به تکثیر نمود که در شهریور یا بهار انجام می‌شود.


تصویر
 

استفاده غذایی و دارویی

میوه شیرین و مطبوع توت خوراک انسان و برگ آن خوراک کرم ابریشم است. میوه سفید توت را خشک کرده و این میوه‌های خشک با اینکه شیرین هستند اما برای ابتلایان به بیماری قند ضرری ندارند. میوه توت چه خشک و چه تازه خشکی دماغ را برطرف می‌کند و از دوستان کبد و طحال است. جوشانده پوست ریشه و برگ توت ادرار را زیاد می‌کند و شیره برگهای آن به عنوان تب‌بر و التیام دهنده زخم در گذشته استفاده می‌شد. عصاره برگ توت ضد سم قوی است. قند توت باعث چاقی نمی‌شود.

 

درخت پر:

 

نام علمی : Cotinus coggyria

درخت پر از انواع گیاهان زیبا با قابلیت کاشت آسان در فضای آپارتمان است. این گیاه در فصل تابستان گل هایی به رنگ سفید

 و زرد می دهد و به محیط خانه جلوه خاصی می بخشد. گل پر در مقابل آب و هوای سرد مقاوم است و می توان آن را در

فضای آپارتمان پرورش داد. برگ ها ساده، متناوب و کامل و به طول 5-7 سانتیمتر و پهنای آن 4-5 سانتیمتر می باشد.

 

رنگ برگها سبز درخشان بوده و قبل از ریزش به رنگ نارنجی و قرمز آتشین در می آید.

گلها کوچک مایل به زرد بر روی خوشه های پانیکولی انتهایی منشعب در اردیبهشت و خرداد شکوفا می شوند.

خوشه های میوه دهنده صورتی، به شکل گل آذین های منشعب پر مانند به طول 17-25 سانتیمتر، متشکل از چند دانه و دمگلهای عقیم می باشد. میوه های شفت یک دانه ای بوده که از اواسط پاییز بر درخت باقی مانده و منظری دودی شکل به درخت می دهند.

قبل از کاشت، گلدانی را در اندازه متوسط انتخاب کرده و نهال را از خاک مرطوب و غنی از خاک برگ، هوموس و بارورکننده های آلی پر کنید. نهال را در عمق ۱۵ سانتیمتری خاک بکارید. زهکشی خاک باید بخوبی انجام و آبیاری گیاه بطور منظم صورت گیرد. در هر هفته حداقل سه بار گیاه را آبیاری و دقت کنید قبل از آبیاری مجدد، خاک گلدان مرطوب باشد.

گلدان را در مکانی نورگیر و در مقابل نورمستقیم خورشید قرار دهید. این گیاه سایه را نیز تحمل می کند و در صورت دسترسی نداشتن به نور خورشید، مشکلی ایجاد نخواهد شد. مناسب ترین PH خاک بر رشد بهتر گل پر شش و نیم است. تکثیر گل پر از طریق کاشت بذر و قلمه در فصل تابستان امکان پذیر است.

درختچه گل یخ
Chimonanthus praecox


گلهای زمستانی گرچه در زیبایی فرم و تنوع رنگ با گلهای فصول دیگر قابل مقایسه نیستند ولی معمولا" رایحه مطبوعشان که فضای اطراف
را عطرآگین می کند جبران این کمبود را می نماید .

گل یخ همانگونه که از نامش پیداست یکی از این گلهای زمستانی است که در فصل سرما شکوفه می دهد و در قلب یخ گرمی می آفریند .

این گل خصوصا" برای استفاده گل بریده و تزئین منزل بسیار طرف توجه است .


مشخصات

اصل این گیاه از چین می آید و شامل درختچه های همیشه سبز و یا برگ ریز می شود . از چهار گونه موجود این گیاه تنها c. praecox بطور عمده کاشته می شود . این همان گیاهی است که ما با نام گل یخ آنرا می شناسیم . بلندی این گیاه به سه متر و گسترش آن به ۵/۲ ۳ متر میرسد.

c. praecox درختچه برگ ریز ( سیاه ریشه ) است و شاخه های متعددی دارد که از پای گیاه می رویند . برگهای آن نیزه ای شکل . گلهای فنجانی مانندش بطور تنها و یا جفت در محل اتصال برگ به ساقه ظاهر می شوند . رنگ گلبرگهای خارجی که بلندترند زرد و گلبرگهای کوتاهتر داخلی بنفشند . فصل گل از اواسط آذرماه شروع شده و تا اسفند بطول می انجامد . این گیاه قابلیت تحمل سرما را دارد .
 

طرز تکثیر

طرز تکثیر این درختچه زیبا و دوست داشتنی بطرق زیر می باشد:

۱- بوسیله بذر بذر رسیده را از درختچه بکنید یا از جائی مطوئن بدست آورید . آنرا اوائل پائیز در گلخانه یا محلی محفوظ در خاکی که از شن و خاکبرگ به نسبت دو و یک آماده کرده اید بکارید . پس از اینکه گیاه سبز و حداقل پنج برگ یا شش برگه شد، آنرا به گلدان دیگری منتقل کرده و بتدریج در هوای آزاد بگذارید . به این ترتیب درختچه ای که کاشته شده در حدود سه یا چهار سال طول میکشد تا به گل بنشیند .


۲ -بوسیله پاجوش – می توان قبل از ظهور گل یعنی در اواسط آبان ماه که هنوز درخت بیدارنشده است از پاجوشهای بزرگ و شاداب آن با احتیاط جدا کرده و در محلی که مورد نیاز است و یا در گلدان کاشت .


-۳ بوسیله قلمه – مطمئن ترین طریقه ازدیاد این درختچه ،تکثیر بوسیله قلمه است .جهت گرفتن بهترین فصل پس از خزان برگها یعنی در ماه آذرو اوائل دی ماه می باشد . برای این منظور شاخه های چوبی و یا نیمه چوبی را جداکرده و به اندازه های ده تا پانزده سانتیمتری قطع کنید و آنرا در گلخانه و یا اتاق در ماسه شسته الک کرده ، قلمه بزنید احتیاج به مواظبت فوق العاده ای ندارد در اواسط اردیبهشت می توان قیمه های گرفته و برگ دار را با احتیاط از ماسه خارج کرده و در گلدان مستقل قرار دهید .

 
۴ -بوسیله خوابانیدن – ازدیاد این درختچه از طریق خوابانیدن پاجوشها یا شاخه های نیمه چوبی امکان پذیر است .


هرس

این درختچه معمولا" به هرس زیاد احتیاج ندارد مگر آنکه ساقه ها بیش از حد پیرشده باشند. و یا ظاهرا" گیاه شلوغ و نامتناسب باشد . برای هرس و فرم دادن می توان از فروردین ماه ساقه های زیادی و پیر را تا چند سانتیمتری ریشه کوتاه کرد .


آفات و بیماریها

خوشبختانه این درختچه آفت بخصوصی ندارد که باعث از بین رفتن آن شود فقط کم آبی و عوامل فیزیولوژیکی خاک باعث ظهور لکه های قهوه ای روی برگها و یا زردی برگها می شود که با آبیاری منظم و کودپاشی برگها و ساقه این نقیصه نیز برطرف می شود .
درختچه خرزهرهنام علمی : NERIUM OLEANDER

خانواده :   APOCYNACEAE  - خرزهره   

بومی منطقه : مناطق حوضه مدیترانه و شمال آفریقا (مراکش)، جنوب شرق آسیا و مناطق جنوبی چین     

نام های دیگر : OLIWA [Hawaii], Rosa Laurel [Mexico],Calypso, جاروجور، گیش، کیش،ژاله، شبرنگ
   

خرزهره گیاهی است چند ساله که به صورت بوته ای و یا درختچه می روید. این گیاه که بومی مناطق مدیترانه ای است، به عنوان گیاه زینتی در بسیاری از نقاط دنیا کاشته می شود.
 

خرزهره در تمام طول سال سبز بوده و دارای رشد سریعی است بطوری که معمولاً هر سال یکبار هرس می شود. برگ های آن سبز تیره با قوامی چرمی و رگبرگ های واضح، باریک، نیزه ای کشیده به طول ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر هستند. گلها به رنگ های متنوع و در فصول گرم ظاهر می شوند.

رنگ گلها سفید، صورتی، قرمز و رنگهای حد واسط است. میوه ی گیاه باریک و قلمی است و پوشش غلاف مانند آن حاوی تعداد زیادی دانه با موهای ابریشمی است. این گیاه در بسیاری از مناطق ایران کاشته می شود و در برخی نواحی نیز به صورت خودرو یافت می شود.
 

خرزهره به صورت درختچه یا درخت کوچک به بلندی 6 - 2 متر و گستردگی 3 - 1متر است. دارای برگ‌های سبز پررنگ سرنیزه‌ای شکل بوده و گل‌های صورتی، قرمز و یاسفید آن در تابستان ظاهر می‌شوند. رنگ گلها سفید، صورتی، قرمز و رنگ های حد واسط است. میوه ی گیاه باریک و قلمی است و پوشش غلاف مانند آن حاوی تعداد زیادی دانه با موهای ابریشمی است. این گیاه در بسیاری از مناطق ایران کاشته می شود و در برخی نواحی نیز به صورت خودرو یافت می شود.


نگهداری:

- به مکان کاملاً آفتابی و خاک غنی و مرطوب با زهکش خوب نیاز دارد و حداقل دمای قابل تحمل آن 15- درجه سانتی‌گراد است.

- جهت کاشت در نواحی ساحلی و همچنین گرمسیر نیز مناسب است
 

 

تکثیر:

تکثیر آن از طریق کاشت بذر در بهار و تهیه قلمه نیمه رسیده ریشه در تابستان امکان‌پذیر است.
 
توجه:

تمام قسمتهای خرزهره شامل برگ، گل، دانه، ساقه، پوست، ریشه . شیره آن سمی و حاوی گلیکوزیدهای قلبی می باشند. با این حال دانه های گیاه دارای بیشترین غلظت از این گلیکوزیدها بوده و در نتیجه سمی تر هستند به طوری که خوردن چند عدد از آنها می تواند به مرگ افراد منجر شود. پس از خشک شدن سمیت خرزهره حفظ می شود. این گیاه حتی پس از جوشانده شدن نیز همچنان سمی باقی میماند.

همچنین بخار و دود حاصل از سوختن شاخ و برگ گیاه حاوی گلیکوزیدهای کاردیوتوکسیک می باشد. خوردن یک برگ و یا 8 تا 10 عدد از دانه های خرزهره توسط انسان بالغ میتواند منجر به مرگ شود. مقدار کشنده برگ خرزهره برای گاوها 50 تا 1100، برای تک سُمی ها  30 و در گوسفند 110 میلی گرم برای هر کیلو وزن بدن گزارش شده است.

مسمومیت با خرزهره در انسان به فراوانی اتفاق می افتد و در بعضی از کشورها یکی از علتهای عمده مسمومیت گیاهی در انسان محسوب می شود. بلع تصادفی برگ، گل و یا دانه های گیاه توسط کودکان، خوردن برگ و یا جوشانده آن برای خودکشی، استفاده از قسمتهای مختلف گیاه به عنوان گیاه دارویی از جمله برای سقط جنین، مصرف عسلی که از گلهای گیاه به وسیله زنبور فراهم شده است،استنشاق
دود و بخار ناشی از سوختن شاخ و برگ خرزهره، خوردن گوشتی که با استفاده از ترکه های این گیاه به جای سیخ کباب شده است، خوردن
سوپی که با ترکه های خرزهره به هم زده شده است و یا خوردن حشراتی که قبلاً از خرزهره تغذیه کرده اند از مواردی می باشد که به مسمومیت در افراد و در مواردی به مرگ آنها منجر شده است.


تاريخ : دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:, | 22:59 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri
تعریف :

پله به عنوان یکی از مصالح پوششی کف ، ارتباط بین سطوح نا همطراز را امکان پذیر می سازد . پله همچنین می تواند در تعریف فضاها و حتی به عنوان مکانی برای نشستن و استراحت مورد استفاده قرار گیرد .

ابعاد :

در طرح های شهری برای رعایت اصول ایمنی و راحتی معمولا حداقل عرض پله را 1/5 متر در نظر می گیرند . هر رشته پلکان ترجیحا باید دارای حداقل 3 سکو باشد . رابطه بین کف پله (t) و ارتفاع یا خیز پله (r) را می توان با استفاده از فرمول : میلی متر 700 یا 600 2r+ t = محاسبه کرد . حداکثرر ارتفاع پله در اماکن عمومی شهرها ، 150 میلی متر اما اندازه مناسب تر بین 80 تا 120 میلی متر است .

وزن یا آهنگ :

وزن یا آهنگ ایمنی بالا رفتن و پایین آمدن از پله را پله را میسر می کند . این ایمنی با ثابت بودن ابعاد ( کف و ارتفاع ) تامین می گردد . لیک در برخی نقاط که پله ها در مسیر اصلی و مستقیم قرار ندارند ، برای ایجاد دسترسی سریع به مکان مورد نظر ، می توان با تغییر متناسب آهنگ ( کاهش تعداد گامها اما بلند تر برداشتن گامها ) امکان حرکت آهسته تر مسافران پیاده را فراهم کرد .

مقطع طولی :

زمانی که هدف ، ایجاد ایمنی بیشتر باشد ، لازم است تا حد ممکن لبه پله تشخص و وضوح کافی داشته باشد . برای نیل به این مقصود باید : الف : در نحئه پیوند ، نوع مصالح به کار رفته و رنگ آن تغییر ایجاد کرد . ب : انعکاس یا تصویر لبه ها ، یک خط سایه دار ایجاد کند . پله هایی که لبه آنها گرد ( به شکل بینی گاو ) است ، اگر چه کمتر صدمه می بینند ، اما وضوح و هویت خود را از دست می دهند .

سطوح شیب دار ( رمپ ها ) :

در شیب 1:12 ( حدودا 8.5% ) حرکت صندلی چرخ دار و کالسکه بچه به خوبی امکان پذیر است . شیب 1:15 ( 6.7%) مناسب تر است ، اما هیچگاه استفاده از رمپ هایی با شیب بیش از 1:20 ( 5%) در محوطه بیمارستان ها جایز نیست . سطح رمپ ها نباید لغزنده بوده و آب های سطحی باید به کرانه های جانبی آن هدایت و سرازیر شود .

رمپ های پلکان :

در مسیر های طولانی و شیب دار ، رمپ های که پلکانی عملکرد بهتری دارند . این نوع رمپ ها ، امکان صعود را به صورت پیوسته و یکنواخت ، فراهم می کند . در این نوع مسیر ها ، حرکت توامان ( شانه به شانه ) دو صندلی چرخ دار و یا دو کالسکه بچه امکان پذیر خواهد بود . پله های صعود یا سکوها باید وضوح و برجستگی نمایانی داشته باشند . خیز یا ارتفاع آنها نباید از 100 میلی متر تجاوز کند . سطح پله می تواند از 450 میلی متر هم کمتر باشد ، اما اندازه مناسب در حدود 1 متر ، یعنی به اندازه یک گام بلند است . شیب سطح هر پله حداکثر 8.5% و برای ایجاد تنوع ، می توان پله ها را در دسته های 2 یا 3 تایی در بخشهای مختلف رمپ که به خوبی دیده می شوند ، تعبیه کرد .

پله و رمپ :

برای تامین دسترسی بهتر معلولین و با هدف شکستن و خرد کردن تدریجی شیب های طولانی می توان ترکیبی از رمپ و پلکان را به کار گرفت . محل تلاقی پله و رمپ را به گونه طراحی کرد که امکان حرکت آزادنه بین رمپ و پله برقرار گردد .

تغییر سطح :

تغییر سطوح به اندازه چند پله در یک مسیر پیاده ، عنصر جداکننده پیاده روهای محلی مسیرهای سواره ( مسافران پیاده و وسائل نقلیه ) به شمار می رود . برای بهبود بخشیدن به چشم انداز، می توان در طول مسیر پیاده ، مکانهایی نظیر بوفه ، کیوسک های فروش و تعدادی نیمکت را در سطحی مرتفع تر از کف معبر سواره مستقر کرد . این اختلاف سطح ، عابرین را از خطر تردد وسائل نقلیه در امان نگاه می دارد .

پلکان جهت نشستن :

در مکان های مرتفع که استفاده از مناظر اهمیت زیاد دارد ( مانند تفرجگاهها ، حریم رودخانه ها و طول سواحل ) ، باید برای سطح پله ها یا سکوها وسعت بیشتری در نظر گرفته شود ، به نحوی که در قدم زدن ، نشستن و تماشا کردن به خوبی امکان پذیر گردد.

ایمنی :

پله ها به ویژه در اماکن عمومی باید هویت و وضوح کافی داشته و از ضوابط مربوط به ساختمان سازی نظیر تعداد پله ها در یک مسیر ، نحوه قرار گیری پله ها ، عرض مناسب پاگردها و وضعیت نرده ها تبعیت کند .

روشنایی :

تامین نور کافی به ویژه در مکان های غیر هم سطح ، خصوصا در ابتدا و انتهای رشته پلکان ، ضروری است



تاريخ : دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:, | 22:44 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri
مبتکران انگلیسی نوعی پوشش ضد آب و فوری برای سطوح پیاده رو و پارک ها ساخته ند که نور فرانبفش را طی روز جذب و در شب آزاد می کند.
تصاویر پوشش ستاره ای برای روشنایی خیابانها/ وقتی نور روی آسفالت اسپری می شود


به گزارش دریچه خبر ، این فناوری در یکی از پارکهای شهر کمبریج در حال آزمایش است و می تواند یک جایگزین کم هزینه برای روشنایی معمولی خیابانها باشد.

مدتی است که از فناوری های خورشیدی بر پشت بام ها استفاده می کنیم اما دیگر سطوحی که به اندازه کافی تحت تابش خورشید قرار می گیرند از جمله پیاده رو ها نیز برای قابلیت جذب انرژی را داشته و می توان از آنها نیز استفاده کرد.


شیوه ابتکاری محققان انگلیسی که "مسیر ستاره ای" نام دارد، برق تولید نمی کند اما جایگزین مناسبی را برای روشنایی خیابانها فراهم می آورد که هزینه های نصب و حفظ و نگهداری بسیار اندکی دارد چرا که فقط باید آن را بر روی سطوح کنونی اسپری کرد و سپس آن را با پوشش ضد آب پوشاند.

بر اساس اعلام شرکت سازنده این پوشش نور فرابنفش خورشید را طی روز جذب و ذخیره سازی می کند و ذرات آن قادرند نور طبیعی موجود را تنظیم کرده و با شدت مناسبی به درخشش وادارند.


این پوشش در حال حاضر در پارکی در مرکز کمبریج تحت آزمایش قرار دارد. در این پارک منطقه ای با وسعت 150 متر مربع به این پوشش تجهیز شده است. اسپری کردن این پوشش فقط 30 دقیقه طول می کشد و چهار ساعت زمان می برد تا این سطوح برای استفاده آماده شود.

نیل بلکمور مدیر فروش شرکت Pro-Teq  می گوید این پوشش سطحی بر روی سطوح آسفالت یا بتنی بهترین عملکرد را دارد. وقتی این پوشش به آخر عمر مفید خود می رسد می توان دوباره آن را احیا کرد.

مسیر ستاره ای طوری طراحی شده است که مردم روی آن سر نمی خورند و مانع از زمین خوردن مردم در شب می شود. همچنین با این پوشش دیگر نیازی به ترسیم خطوط رنگی برای تقسیم مسیر نیست.

این پوشش همچنین غیر بازتابنده است و وب سایت این شرکت فهرستی از 11 رنگ مختلف را برای این پوشش عرضه کرده است.

این در حالی است که در ماه های زمستانی سال ممکن است مشکلاتی برای این پوشش پیش اید چرا که نور خورشید طی روز ،کمتر، و برف مانع از رسیدن نور خورشید به مسیر می شود.




تاريخ : دو شنبه 4 آذر 1392برچسب:, | 19:11 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



تاريخ : دو شنبه 8 مهر 1392برچسب:, | 19:24 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

 

 

 



تاريخ : شنبه 11 خرداد 1392برچسب:, | 13:52 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri


20 نکته در مورد رسم اسکیس و پرزانته آن ...


1 در رسم کار پرزانته بهترین نوع تعادل تعادل نا متقارن می باشد
2 برای رنگ امیزی کردن ابتدا سطوح بزرگ با رنگهای روشن رنگ آمیزی  می کنیم و تیره ترین رنگها همیشه متعلق به بنا می باشد.
3 در روز لبه های کوچکتر باید تیره شود و در غروب بلعکس
4 درخت ها در شب بدون رنگ و سفید می مانند.
5 درخت در روز : ابتدا قسمتی از درخت که رو به آفتاب است سفید و بدون رنگ می ماند سپس قسمت باقی مانده را با سبز روشن رنگ می کنیم سپس قسمت پشت در خت را که سایه دارد با سبز تیره می کشیم.
6 ابرها را طوری باید رسم کرد که چشم را به سمت بنا هدایت کند و خطوط ابر نباید در مسیر نقطه گریز باشند.
7 خطوط همگرا همیشه باید به سمت بنا باشد.
8 در رسم کردن پلان و رنگ کردن آن یا داخل پلان روشن باشد یا قسمت خارجی آن این کار باعث تاکید بر پلان می شود.
9 فضاهایی که نیاز به آرامش دارند مانند اتاق خواب با رنگهای سرد رنگ آمیزی شوند و فضاهایی که نیاز به جنب و جوش دارند مثل آشپزخانه از رنگهای گرم استفاده شود.
10 در پلان حتما باید سایه را نمایش داد.
11 در پلان متریال کف را با راندو کردن قسمتی از آن نشان می دهیم.
12 درخت ها را در پلان به ترتیب از جهت نور به بعد با رنگهای سفید ،  سبز روشن ،  سبز تیره ، تیره  نشان می دهیم .
13 در پلان درهای ورودی بنا را با یک فلش مشخص می کنیم.
14 خطوط دور پرسکتیو ها ، نماها و ... را همیشه با روان نویسهای  نوک پهن می کشیم.
15 در رسم تنه ی درخت باید خطوط بازی کنند و خطوط نامنظم باشند.
16 اصل تضاد در رنگ ها ( کنتراست ) باید در بنا باشد تا بنا جلب توجه کند.
17قسمت هایی از بنا که به نور نزدیکترند باید روشنتر رسم شوند.
18 وقتی ما از یک جای پر نور به یک جای کم نور نگاه می کنیم شیشه دارای انعکاس می باشد.
19 عکس محیط در شیشه ها باعث جذاب شدن کار می شود.
20 برای نشان دادن شیشه در روز از خطوط مورب که بین آنها سفید باشد استفاده می کنیم و شیشه معمولا با رنگ آبی نشان داده می شود.




تاريخ : دو شنبه 6 خرداد 1392برچسب:, | 18:53 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

 



ايستگاه اتوبوس جلوي ورودي يك خانه در بافت قديمي شهر رشت



سر در خانه ايي در بافت قديمي شهر رشت


پنجره هاي زير شيرواني خانه ايي در بافت قديمي شهر رشت


بناي يک منزل مسي در بافت قديمي شهر رشت


ورودي يکي از خانه ها در بافت قديمي شهر رشت


سر در يك خانه در بافت قديمي شهر رشت


ساخت بناي جديد در مجاورت خانه ايي در بافت قديمي شهر رشت


مسافرخانه تعطيل شده در بافت قديمي شهر رشت


ورودي منزل مسي در بافت قديمي شهر رشت


ورودي يك منزل در بافت قديمي شهر رشت


نمايي از پنجره هاي يک منزل مسي در بافت قديمي شهر رشت


خانه ايي در بافت قديمي شهر رشت


نمايي از حياط يك خانه در بافت قديمي شهر رشت


يکي از منازل مسي در بافت قديمي شهر رشت


گذر عابر پياده در بافت قديمي شهر رشت


بافت قديم شهر رشت


ورودي يك خانه در بافت قديمي شهر رشت


خانه ايي در بافت قديمي شهر رشت

منبع: www.farsforum.com


تاريخ : یک شنبه 5 خرداد 1392برچسب:, | 19:55 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri
تاريخ : پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392برچسب:, | 11:44 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

 

هدف از تشکیل این گروه کشف، بررسی و ثبت جهانی پتانسیل های زمین شناسی در ایران مخصوصا در شمال کشور می باشد.

 

ژئو پارک به منطقه ای از زمین گفته می شود که علاوه بر جاذبه های زمین شناسی دارای جاذبه باستان شناسی، گردشگری و یا فرهنگی باشد.




تاريخ : پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392برچسب:, | 11:43 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

دوستداران زمين و علاقمندان زمين منظر گردي

ضمن تشكر، لطفاً جهت تكميل فرم معرفي ژئوپتانسيل هاي استان گيلان، به موارد زير دقت فرماييد:

 

تعاريف:

ژئوپتانسيل: به هرگونه پديده و و عارضه اي كه از نظرعلم زمین شناسی ارزش بررسي داشته باشد و بتوان يك جاذبه براي گردشگران ايجاد كند.

ژئوسايت :دو يا چند ژئوپتانسيل در يك محدوده تعریف شده  در كنار هم تشكيل يك ژئو سايت را ميدهند.

ژئوپارك: دو يا چند ژئوسايت تشكيل يك ژئوپارك را ميدهند.

توجه:هر ژئوپتانسيل به نام اولين معرفي كننده در اين فرم ثبت و كد گذاري مي شـود و ســــاير افراد در مــراحل بعــدي ثبـت مي شوند!

 

1.     عنوان: طرح مطالعاتي ژئوپتانسيل ها و ژئوپارك ها.

2.     كدشناسايي ژئوپتانسيل: براي شناسايي هر ژئوپتانسيل يك كد اختصاصي ثبت مي شود كه معرف ژئو پتانسيل در فايل هاي اطلاعاتي است.

 

3.     كد معرف: يك كد شناسايي بعد از عضو شدن در گروه به افراد داده مي شود.در فرم هاي بعدي با وارد كردن كد شناسايي نيازي به پر كردن مشخصات كامل فرد نمي باشد و متعاقبا كارتي براي عضويت در اين گروه پژوهشي براي اين اعضا صادر ميگردد.

4.     نام ژئوپتانسيل: در اين بخش معروف ترين نام ژئوپتانسيل كه معرفي كرديد را ذكر مي فرماييد.در صورت وجود نام هاي بومي ديگر نام آنها را نيز ثبت كنيد.

 

5.     تعريف و توصيف: معرفي و ذكر توصيف كلي از ژئوپتانسيل با توجه به شاهدات عيني خودتان جهت تسريع در پيدا كردن و پيش زمينه براي كارشناسان اعزامي به محل ژئوپتانسيل ضرورت دارد.

6.     مشخصات جغرافيايي و ارتفاع از سطح دريا: در صورت داشتن دستگاه GPS در مكان ژئوپتانسيل، طول وعرض جغرافيايي و ارتفاع آن از سطح دريا ثبت مي شود.

 

7.     موقعيت مكاني: ذكر نام استان، شهرستان، شهر و روستاي و محلي كه ژئوپتانسيل در آن  واقع شده است.

8.     نحوه دسترسي: طريقه رسيدن به مكان مورد بازديد توسط ساير افراد در خصوص نوع وسيله نقليه را ذكر نماييد. (به عنوان نمونه در بعضي مكان ها جهت كاهش در زمان يا راحتي و امنيت جاده و مسير دسترسي به  ژئوپتانسيل، از وسائل نقليه خاصي مانند جيپ، موتور، اسب و.. استفاده مي گردد).

 

9.     خط سير: نوشتن آدرس مكاني كه ژئوپتانسيل در آن واقع شده است در يك خط با ذكر مسافت به كيلومتر و رعايت حق تقدم و جهت فلش تا مقصد نهايي بسيار مهم است.(مثل غار در بند :گيلان ،رشت--35<< رودبار 24<< رحمت آباد—3<<روستاي رشي).

10.  ابعاد: اندازه ژئوپتانسيل از لحاظ ابعاد حجم اشغالي و وزن و... در صورت نبودن تجهيزات اندازه گيري به صورت تقريبي بنويسيد.

 

11.  دسته بندي ژئوپتانسيل ها: ابتدا گزينه اي كه شامل نوع ژئوپتانسيل مي گردد را علامت زده و اگر در اطراف و محـدوده آن جاذبه اي موجود بود ذكر نماييد و در صورت لزوم توضيح دهيد.

12.  آداب و اعتقادات: آداب و رسوم افراد محلي و بومي و در صورت داشتن جشن آئيني و رسوم خاص واقع در منطقه ژئوپتانسيل را ذكر نمائيد.

 

13.  ساير: در صورتي كه توضيحات در خصوص ژئوپتانسيل و يا نكات لازم و قابل ذكري مد نظرتان بود كه در اين فرم نيامده است مانند شرايط جوي خاص و يا ساعت و زمان مناسب بازديد و... را مي توانيد در اين بخش بنويسيد.

14.  آناليز سايت و موقعيت: شرح امكانات و زيرساخت هاي اوليه موجود در محدوده ژئوپتانسيل مانند تابلو هاي راهنما و مسير ويژه بازديد و نشستن و حتي محل اسكان موقت و دفتر راهنمايي و...

 

15.  تحليل و ارزيابي فني: تكميل اين قسمت مربوط به كارشناسان است.

16.  در قسمت آخر فرم: مشخصات فردي معرف ژئوپتانسيل و همچنين در صورت وجود راهنما، نام، مشخصات فرد راهنما را ذكر نماييد.

      

Email:geoparksguilan@gmail.com

Website: www.geoparksguilan.blogfa.com

ُSMS/mob: 0911-549-7679

 

جهت دانلود فرم  ثبت ژئوپتانسیل و فرم راهنمایی تکمیل کلیک کنید 

ژئوپارک در ایران

سجاد کوچک نیا

ژئوپارک در ایران

بطور معمول از سه عنصر منابع زیستی (منابع بیولوژیک = Biological Resources 1) و منابع فیزیکی زمین ( منابع ژئولوژیک = Physical Geology 2) و منابع فرهنگی و بطور کل فرهنگی و تاریخی ( منابع کالتر اند هیستوری = Culture and history 3) بعنوان میراث بشر نام برده می شود .

درسیاهکل/سجاد کوچک نیا :

زیست Biology

زمین فیزیک Geology

فرهنگ و تاریخ Culture and History

زمین گرشگری Geotourism

بطور معمول از سه عنصر منابع زیستی (منابع بیولوژیک = Biological Resources 1) و منابع فیزیکی زمین ( منابع ژئولوژیک = Physical Geology 2) و منابع فرهنگی و بطور کل فرهنگی و تاریخی ( منابع کالتر اند هیستوری = Culture and history 3) بعنوان میراث بشر نام برده می شود .
متاسفانه از آنجایی که بشر در دوران گذشته و حال از منابع فیزیکی همانند منابع زیستی آن بشدت بهره اقتصادی برده , این بخش از زمین بیشتر مورد کم لطفی قرار گرفته و زوایای دیگر ارزشهای ذاتی این نعمت در خاموشی مانده است . ارزشهایی که از نظر تنوع فیزیکی زمین یا تنوع ژئولوژیکی (Geodiversity 3) بسیار قابل ملاحظه است .
از این رو تنوع فیزیکی زمین به مفهومی جدید و مهم در علم زمین شناسی (Geology 4) و بین زمین شناسان تبدیل شده که خود به شاخه های مختلفی از جمله : ژئو تکنیک Geotechnics 5 – ژئومورفولوژی Geomorphology 6 – تلفیق Assemblage 7 و … تقسیم می شود.
در این بخش نیز همانند تنوع زیستی ، تنوع فیزیکی نیز به تفاوت میان بعد زمان و مکان می پردازد . برای مثال علاوه بر تنوع نوع کانی ها و سنگ ها و صخره ها و فسیلها مکان شکلگیری پدیده و زمان ایجاد فرایند نیز بسیار مهم بوده و بر تنوع ژئولوژیکی منطقه اثرات انکار ناپذیری دارد .
سطح زمین ما حالت پویا (داینامیکی = Dynamic 8 ) دارد و از حدود ۴۶۰۰ میلیون سال پیش شاهد تولد صخره ها و کوهها وبعد از مدتی نابودی آنها بوده است . دما و فشار و فرسایش و پروسه های هیدرولوژیکی ۹ و ژئولوژیکی (بیرونی و درونی) از عوامل اصلی این گوناگونی و تغییرات شدید بوده اند . بنابر این میتوان به گستردگی این تنوع در پدیده های ژئولوژیکی و در مواردی آندمیک یا منحصر به فرد بودن آنها پی برد که این مساله وابستگی کامل گونه های بیولوژیکی را به پدیده های ژئولوژیکی اثبات می کند. بطوری که این تنوع در ساختار فیزیکی زمین گواهی بر تاریخ زمین و شاهد زندگی گذشتگان و اکوسیستم و محیط زیست است که بخوبی اطلاعات را برای نسل های آینده خود نگهداری می نماید .

میراث ژئولوژیکی Geological heritag
ارزشهای میراث ژئولوژیکی بر اساس تنوع و گوناگونی عوامل ژئولوژیکی بوجود می آیند و با اینکه از نظر آموزشی و تحقیقاتی کاملا مرتبط با ارزشهای علمی آن هستند ولی با این وجود برخی از آنها بخصوص کانی ها و فسیل ها و شکل زمین Land face ۱۰ از نظر زیبا شناختی و فرهنگی و گردشگری مورد توجه قرار میگیرد .
ارزش های زیبا شناختی در ارتباط مستقیم با زیبایی طبیعی، آندمیک بودن و عظمت آن منطقه بوده و ارزش گردشگری بر اساس پتانسیل آن منطقه در جهت فعالیت های گردشگری و آموزشی و جذب توریست تعیین می گردد و سر انجام ارزش های فرهنگی نیز بر اساس تاریخ و فرهنگ و ارزش های باستان شناسی آنه منطقه سنجیده می شوند .

ژئو پارک یا زمین گردشگاه Geopark
با توجه به اینکه تعداد زیادی از این میراث ژئولوژیکی در مناطقی وجود دارند که روز بروز با گسترش شهرنشینی و پهناور شدن شهرها و فعالیتهای اقتصادی انسانی تغییراتی عمیق در ساختار و سیمای آنها ایجاد می نماید از این رو نوعی سیستم حمایتی و مدیریتی جهت حفظ این میراث ارزشمند از سوی یونسکو در سال ۱۹۹۹ پیشنهاد شده که ژئوپارک Geopark 11 نام دارد .
از نظر یونسکو مفهوم ژئوپارک , ایجاد ارتباط مردم با طبیعت ( طبیعت در اینجا بمعنای ژئولوژی) بوده و همچنین به بعد توسعه اقتصادی مردم ساکن در ژئو پارک از نظر پتانسیل های میراث ژئولوژیکی نیز توجه دارشته و در خصوص صنعت ژئوتورسیم ۱۲ هم یک پتانسیل عالی بحساب می آید .
یونسکو تعریفی کوتاه و روشن براى ژئوپارک دارد که خود آن را ابداع کرده :
گستره اى با مرز هاى کاملاً آشکار و پهنه کافى که در برگیرنده چند پدیده زمین شناختى کمیاب و برجسته بوده و در آن گستره جاذبه هاى طبیعى تاریخى و فرهنگى ارزشمند نیز یافت مى شود .این گستره باید از برنامه هاى مدیریت گسترش و بهره بردارى و طرح هاى حفاظتى برخوردار باشد و توان بالا بردن سطح اقتصادى جامعه محلى و جذب همکارى هاى مردمى را دارا مى باشد.
واژه نوین ژئوپارک را یونسکو پدید آورد.این واژه از دو زیرواژه geological (وابسته به زمین شناسى) و park (پارک در مفهوم کلى) است.این واژه به روشنى تمرکز وتاکید بر ماهیت وارزش زمین شناختى ژئوسایت های ۱۳ موجود یک گستره دارد.
از ملزومات معرفی یک ژئوپارک میتوان به مواردى همچون تکامل کره زمین ، شکل زمین ، چشمانداز زمین (Natural landscape)، تشکیلات زمینشناسى، خاکشناسى، کانىشناسى،سنگشناسى، فسیلشناسى، باستانشناسى، میراث فرهنگى، زیست محیطى و مناطق با ارزش ازنظر گونههاى جانورى و گیاهى مىباشد.این مناطق جزئى از یک شبکه جهانى است که بهترین تجارب را بااحترام به حفظ میراث زمین به اشتراک گذاشته و معیار اصلى آنها، استراتژى توسعه پایدار است.
این ساختار جدید اهمیت منحصر یه فردبودن آن را نیز مورد بررسی قرار می دهد و بر وجود علم و فرهنگ در کنار هم تاکید می کند . در واقع ژئوپارک که دارای یک یا چند ماهیت ژئولو ژیکی پر اهمیت از نظر علمی است علاوه بر آن دارای ارزش های منحصر به فرد باستانشناسی ، اکولوژیکی تاریخی و فرهنگی و توریستی نیز می باشد. و از نظر توسعة اقتصادی نیز می تواند بر بهبود ضعیت کسب و کار مردم ساکن در ژئوپارک هم تاثیر بگذارد .

ژئوتوریسم یا زمین گرشگری Geotourism
تام هوز ۱۴ از انگلستان نخستین تعریف علمی خود را از ژئوتوریسم در سال ۱۹۹۵ بدین صورت ارائه کرد: ژئوتوریسم ارائه امکانات خدماتی و تفسیری به منظور قادر ساختن گردشگران به کسب دانش و درک زمین شناسی و ژئومورفولوژی (با مشارکت آنها در توسعه ی علوم زمین)، فراتر از درک صرفاً زیبایی های محض یک مکان است.
نخستین و معتبرترین تعریف زمین گردشگری ارائه شده در ایران در سال ۱۳۸۸ به قرار ذیل است :
گردشگری دانش محوری است که از تلفیق میان رشتهای صنعت گردشگری با حفظ و تفسیر جاذبههای طبیعت بی جان – همراه با مسایل فرهنگی مرتبط با آنها – در قالب ژئوسایت به عموم مردم بوجود می آید. این تعریف یکی از چهار تعریف معتبر جهان می باشد و سه تعریف دیگر از برزیل، استرالیا و انگلستان ارائه شده اند .
نکاتى که در این تعریف باید مورد توجه قرار گیرند:
آگاهانه:
ژئوتوریست هدف مشخصی از برنامه سفر خود دارد و هدف خاصی را در این سفر دنبال می نماید. او مى داند در این سفر چه چیزهایی میبیند و شناخت و درک درستی از پدیده ها در این سفر دارد.
مسئولانه:
ژئوتوریست به ارزش وحساسیت پدیده هاى زمین شناختى آگاه است و در هنگام استقرار در منطقه و بازدید از وارد نمودن هرگونه آسیب به آنها و طبیعت بیرون خوددارى کرده ود یگران را نیز از این کار باز مى دارد .
طبیعت فعالیت هاى ژئوتوریستى در محیط طبیعى انجام مى شود .بازدید از موزه هاى علوم زمین به تنهایى نمى تواند یک فعالیت ژئوتوریسمى باشد و بیشتر یک فعالیت تکمیلى در کنار ژئوتوریسم به حساب مى رود. البته بازدید از سایت هاى فسیلى در شمار فعالیت هاى ژئوتوریسمى به حساب مى آید. پدیده هاى زمین شناختى حاصل عملکرد فرایندهاى گوناگونى است که در طول تاریخ زمین شناختى وزمین ریخت شناسى (ژئوموروفولوژیک) موضوع مورد علاقه وتوجه ژئوتوریسم است.
آموزش:
یکى از اهداف ژئوتوریسم آموزش مفهوم هاى پایه علوم زمین به همگان به ویژه کودکان ونوجوانان است آشنایى با پدیده هاى زمین شناختى و ارزش آنها موجب احساس نزدیکى بیشتر با زمین وطبیعت و افزایش حس مسئولیت فردى واجتماعى افراد نسبت به حفاظت از این پدیده ها خواهد شد .
ژئوتوریسم واکوتوریسم تفاوت هایی با هم دارند که مثال زیر مى تواند به درک بهتری از این دو واژه منجر شود:
کوه نوردى و یا کویر نوردى از زیرمجموعه هاى اکوتوریسم هستند اما فعالیت هایی که اکوتوریست ها و ژئوتوریست ها در این بخش از طبیعت انجام مى دهند با هم تفاوت دارند .هدف یک ژئوتوریست ،از گردش در کوه یا کویر صرفا گردش و تفریح نیست و این سفر با هدف شناخت و کسب درک عمیق تر از پدیده های طبیعی ، شناخت ومطالعه خود پدیده (کوه ، تپه، کویر و…) است. در حالی که یک اکوتوریست براى ورزش یا تفریح و بازدید از چشم اندازها و یا تماشاى گیاهان و جانوران به طبیعت سفر مى کند.
به طور کلى ژئوتوریسم نوعى گردشگرى طبیعى بر پایه دانش زمین شناسى است .

ژئوسایت Geosite
براساسCowie & Cimbeldon 1994 ۱۴ : ژئوسایت ها مکان هایى داراى نمونه هاى شاخص از تاریخ زمین شناختى ،فرآیندهاى برجسته زمین شناختى که در توسعه اشکال زمین موثر بوده اند،اشکال و فرم هاى زمین شناختى برجسته و شاخص هستندکه از نظر زمین شناسى ارزش جهانى دارند.
ژئوسایت ها نقاط منفردى هستند که مى توانند هدف بازدید ژئوتوریست ها باشند.همچنین گروهى از ژئوسایت ها را مى توان در گستره یک ژئوپارک یافت.

اهداف تأسیس ژئوپارک
زمانی صحبت از تاسیس ژئو پارک بمیان می آید که بخواهیم یک سیستم مدیریتی جامع بر پایه سه اصل زیر داشته باشیم از این سیستم استفاده می کنیم .
این سه اصل عبارتند از :
• حفاظت “ از میراث ژئولوژیکی “
• رشداقتصادی – اجتماعی منطقه از بعد گردشگری
• آموزش عمومی در زمینه ارزش های ژئو لوژیکی ، بیولوژیکی و فرهنگی منطقه

مثلاٌ اگر در منطقه ای پارک ملی وجود داشته باشد که سیستم مدیریتی در آن به خوبی رعایت شده باشد و از انوع ارزش های بیولوژیکی ، ژئولوژیکی و فرهنگی آن حفاظت شود ، دیگر نیازی به طرح ژئوپارک نیست ولی از آن جایی که حفاظت از میراث ژئولوژیکی کمتر مورد توجه قرار می گیرد لذا اینجاست که تاسیس ژئوپارک به کمک حفاظت از میراث ژئولوژیکی می آید .

با تاسیس ژئوپارک سه هدف عمده درجهت حفاظت از میراث ژئولوژیکی تامین می گردد:
• این ژئوسایتها جهت آموزش های ژئو تکنیکی ، ژئومورفولوژی و اکولوژیکی ۱۵ بکار می رود.
• ژئوپارک ابزاری برای دستیابی به توسعة پایدار است و در این راه بکارگیری می شود .
• میراث ژئولوژیکی برای نسل های آینده حفاظت می شود .

ژئو پارک های جهان
تاسیس اولین ژئوپارک ها به سال ۲۰۰۰ میلادی و اروپا باز می گردد که تشکیل شبکه زمین گردشگاهی اروپا یا European Geopark Networ را می دهد و یونسکو از الگوی مدیریتی ژئو پارک های اروپا به عنوان الگوی جانبی استناد می کند . در حال حاضر ۳۵ ژئوپارک به شبکه جهانی ژئوپارک یا Global Geoparks Network ملحق شده اند. از ۵۹ ؤئو پارک حال حاظر در جهان چین با ۲۲ ژئو پارک پیشتاز بوده و در اروپا نیز ۳۱ ژئوپارک ثبت شده است.
درحال حاضر مدیران کشور های دنیا در حال مطالعه طرح های جامع مدیریتی جهت معرفی ژئوپارک به یونسکو هستند. به عنوان مثال در کشور مالزی جزیره لانکاوی ( Lankawi ) و میراث جهانی کوه کینابالو ( Kinabalu ) به عنوان دو سایت منتخب مورد بررسی و مطالعه قرار دارند .

ژئوپارک در ایران
با توجه به اینکه در ایران پتانسیل های باارزش میراث ژئولوژیکی وجود دارد ,اما متاسفانه اقدام جدی برای مطالعه و تحقیق بر روی این پتانسیل ها انجام نگرفته است.
بطورکلی اکثر مناطق تحت حفاظت چهارگانه کشور قابلیت تیدیل به ژئوپارک ملی دارند و تعداد ۵۰ پتانسیل برای ژئوپارکهای آتی کشور پیشبینی شدهاست
نخستین ژئوپارک خاورمیانه در جزیره قشم به عضویت شبکه جهانی ژئوپارکهای ملی تحتحمایت یونسکو درآمد ولی متاسفانه بدلیل برخی بی مهری ها در دی ماه سال ۱۳۹۱ ، خبرگزاری مهر گزارش داد که ژئو پارک قشم ، به دلیل ناتوانی مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در انجام معیارهای ثبت جهانی ژئوپارک از فهرست یونسکو خارج شد.
بیژن فرهنگ دره شوری ، مؤسس اولین ژئوپارک ایران در این باره می گوید:” زمانی که ژئو پارکی در فهرست ژئو پارک های جهان ثبت می شود باید یک سری اقدامات برای دسترسی سهل و آسان گردشگران به آن، آموزش توریسم و زمین شناسی، ایجاد کمپینگ و راههای دسترسی انجام دهد و معیارهای مورد نظر برای جهانی شدن را داشته باشد اما متاسفانه متولیان این اقدامات را جدی نگرفته اند و در چند سال اخیر حرکت جدی انجام ندادند.
دره شوری گفت: در همه کشورهای جهان، اعتبارات مناسبی برای ژئو پارک ها در نظر گرفته می شود اما اقدامات اندک ایران در این ژئوپارک در مقایسه با اقدمات کشورهایی که عضو فهرست ژئوپارک های جهانی شده اند، ناچیز است. ما حتی در مقابل اقدامات چین هم نمی توانیم بگوییم کاری برای ژئو پارک انجام داده ایم.
وی ادامه داد: برای ژئو پارک قشم طرح جامع تدوین شد و مشاور آن را بررسی کرده است اما اراده ای که باید آن را اجرا کند، وجود نداشت.” ۱۶
همانگونه که اشاره گردید ایران کشوری است با منابع بی نظیر میراث ژئولوژیکی که در سرتاسر کشور گسترده شده اند از آن جمله این مناطق میتوان به سرزمین دیلمان Deylaman در شمال ایران اشاره نمود که ژئوسایت های موجود در آن ، از میراث ژئولوژیکی کشور ایران است و می بایست توسط انواع راهکار های حفاظتی و مدیریتی از جمله ژئوپارک ها برای حال و آیندگان مورد حفاظت قرار گیرند .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت درسیاهکل و حداکثر تا 24 ساعت در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تاريخ : پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392برچسب:, | 11:24 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

http://www.8pic.ir/images/63004525121599142015.jpg



تاريخ : پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392برچسب:, | 11:6 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

 

http://www.8pic.ir/images/03630711134849139368.jpg



تاريخ : پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:, | 11:35 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

همانطور که مشاهده میکنید در این عکس خلاقیتی بسیار عالی برای ایجاد امکان تاب بازی معلولین انجام شده است که حرکتی بسیار عالی و انسانیست. به امید چنین خلاقیت هایی در ایران…

تاب بازی معلولین





تاريخ : سه شنبه 17 ارديبهشت 1392برچسب:, | 17:58 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri


سازمان معماری کلاسیک و نوین ایالات متحده امریکا، پروژه جدید خود را در محوطه کنار ساحل منطقه میامی فلوریدا اجرایی کرده است که از مسیرهای کاملاً مدور و چرخشی برخوردار است و طرح های متنوعی دارد.
پارک های ساحلی از جمله فضایی هستند که نیاز به طراحی مناسب و جذاب دارند تا در جذب گردشگر و ایجاد فضایی شاد موثر باشند بر همین اساس سازمان معماری کلاسیک و نوین ایالات متحده امریکا، پروژه جدید خود را در محوطه کنار ساحل منطقه میامی فلوریدا اجرایی کرده است. این پروژه که به پارک جنوبی شناخته شده از مسیرهای کاملاً مدور و چرخشی برخوردار است که طرح‌های موج‌دار و پیچشی را در فضاهای سبز خود نیز جای داده است.
اجرای طرح چرخ S را به وضوح می‌توان در چشم‌انداز پارک جنوبی میامی مشاهده کرده و از این مسیر به بخش‌های مختلف ساحل میامی راه پیدا کرد، چرا که دنباله‌های طرح S به آب‌های ساحلی منطقه ختم می‌شوند.

همچنین در منطقه مرکزی پارک جنوبی میامی می‌توان رستوران مدور با بدنه کامپوزیت بتن و فولاد مشاهده کرد که این بدنه از جذب رطوبت در منطقه ساحلی میامی جلوگیری خواهد کرد. از این رو می‌توان از هوای پاک و سالمی در محیط اطراف ساختمان‌ها و فضای داخلی آن‌ها در محوطه این پارک بهره‌مند شد.
تنوع طرح‌های موج‌دار و مورب در فضاهای سبز پارک جنوبی میامی از دیگر قابلیت‌های اجرای چشم‌انداز نوین در این پروژه محسوب می‌شود.

 

پارک های ساحلی و تفاوت در طراحی

 

پارک های ساحلی و تفاوت در طراحی

 

پارک های ساحلی و تفاوت در طراحی

 

پارک های ساحلی و تفاوت در طراحی



تاريخ : سه شنبه 17 ارديبهشت 1392برچسب:, | 17:54 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

 

كودكان چینی نوع جدیدی از تفریح را در پارك های بزرگ شهرها تجربه می‌كنند.

تفریح جدید كودكان چینی

 

 

 

 

 

 

 

خبرگزاری شین هوا، با چاپ عكسهایی از پارك آبی در مركز استان "هوبی" چین تفریح جدید كودكان چینی را به نمایش گذاشت.

توپ‌های بزرگی كه بوسیله آنها كودكان می توانند روی آب راه بروند از اروپا وارد چین شده و به بچه ها این امكان را می‌دهد كه هم زمان علاوه بر تفریح یاد بگیرند كه چطور تعادل خود را حفظ كنند.

این سرگرمی جالب اكنون در اكثر پاركهای شهر های بزرگ چین وجود دارد. 

تفریح فوق العاده جالب كودكان چینی

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.8pic.ir/images/30702136219214130878.jpg

انزلی-پارک ساحلی پاسداران



تاريخ : سه شنبه 17 ارديبهشت 1392برچسب:, | 17:52 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

قطر پارک میل اِندز که در پورتلند واقع است، ۲ فوت میباشد و در رکوردهای گینس به عنوان کوچکترین پارک جهان ثبت شده است.

کوچکترين پارک دنيا + تصاوير
 
کوچکترين پارک دنيا + تصاوير
 
کوچکترين پارک دنيا + تصاوير
 
کوچکترين پارک دنيا + تصاوير
 
کوچکترين پارک دنيا + تصاوير
 
کوچکترين پارک دنيا + تصاوير
 
کوچکترين پارک دنيا + تصاوير


تاريخ : دو شنبه 16 ارديبهشت 1392برچسب:, | 21:24 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

 



 




 





 





 

 







تاريخ : دو شنبه 16 ارديبهشت 1392برچسب:, | 21:19 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri


 

 

http://upload7.ir/images/00656894756769809764.jpg

 



تاريخ : دو شنبه 16 ارديبهشت 1392برچسب:, | 14:18 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

تخاب رنگ‌ها و مصالح ربطی به زبان و فرهنگ ندارد اما در طول زمان به خاطر استفاده در فضای شهری و جمعیت ساکنان، به مفهومی خواهد رسید.

 
 

معمار: BIG و Topotek 1
مکان: کوپنهاگن، دانمارک
شریک مسئول: Bjarke Ingels
رهبران پروژه: Nanna Gyldholm Møller، Mikkel Marcker Stubgaard
تیم: Ondrej Tichy، Jonas Lehmann، Rune Hansen، Jan Borgstrøm، Lacin Karaoz، Jonas Barre، Nicklas Antoni Rasch، Gabrielle Nadeau، Jennifer Dahm Petersen، Richard Howis، Fan Zhang
دیگر همکاران: Topotek 1، Superflex، Help Pr & Communication، Lemming & Eriksson
کارفرما: شهردار کوپنهاگن، Realdania
رتبه: جایزه اول مسابقه تابستان 2011
عکس: BIG، Dragor Luft، Topotek 1
 
شما چگونه می‌توانید چارچوبی باز و مستحکم خلق کنید که پاسخگوی 57 نوع فرهنگ و هزاران نفر را برآورده سازد؟

این پروژه یک قطعه هنری نهایی شده نیست و آماده دریافت نظرات و پیشنهادات استفاده‌کنندگان و ساکنان محل برای هرچه بهتر ساختن این مکان می‌باشد.



انتخاب رنگ‌ها و مصالح ربطی به زبان و فرهنگ ندارد اما در طول زمان به خاطر استفاده در فضای شهری و جمعیت ساکنان، به مفهومی خواهد رسید.

سطوح و رنگهای مختلف منطقه یکپارچه شده و پشت‌پرده‌ای برای انواع اشیاء انتخاب شده توسط شهروندان با سرپرستی طراحان می‌باشد. این پشت‌پرده همزمان بی‌طرف، متمایز و محتاط است.

پروژه Superkilen بخشی از همکاری میان شهردار کپنهاگن و Realdania است. هدف این است که همسایگی Nørrebro به مرکز فضای نوین شهری مطابق با استاندارد بین‌المللی و الگویی برای دیگر شهرها و همسایگان شود.



















تاريخ : دو شنبه 16 ارديبهشت 1392برچسب:, | 14:12 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

هنر حاشیه و لبه‌ها، هنری که می‌خواهد، حساسیت و عادت زیبا بینی را در افراد تقویت کند.

حتما، در باره نقاشی‌های خیابانی چیز‌های زیادی شنیده، دیده و یا خوانده‌اید. اما نقاشی بر روی لبه، حاشیه و جدول‌های خیابان‌ها که کار جالب و تازه‌‌ی هنرمندان برزیلی است، چیز دیگری است.

هنرمندان این آثار معتقدند که هنر متعلق به عموم مردم است نه معدود افرادی که به گالری یا نمایشگاه های نقاشی می‌روند. هنر باید در راستای زندگی روزمره مردم قرار گرفته و آن را زیبا و قابل تحمل کند.

 به همین خاطر، ما تصمیم گرفتیم هر‌آنچه که درنگاه روزانه ما در محل تردد و خیابان‌ها، ظاهری خوشایندی ندارند، نقاشی کنیم.

چیزهایی مانند؛ معابر، لبه و حاشیه خیابان‌ها، سرپوش‌های فاضلاب ها، چاله‌ها و شکستگی‌هایی که هنوز ترمیم نشده‌اند.

در پوش کابل های مخابراتی

مردم در رابطه با این نقاشی‌ها که محل ترددشان را پر کرده‌اند، می گویند:

. انگار آدم در شهر کارتون‌ها رفت و آمد می‌کنه، خیلی جالبه...
. احساس خوشایند دوران کودکی در آدم بوجود میاد...
.اتنوع رنگ ها به آدم شادی و لذت می ده...
.چهره شهر شادتر و دلنشین‌تر شده...

در پوشی در قالب شیرینی خامه‌ای

 این نقاشی ها در اوج سادگی؛ هشدار دهنده، آموزشی و نیز محیط تردد روزمره افراد را زیباتر کرده‌اند.

 هنرمندان این آثار می‌خواهند با ارائه این هنر در ابعاد وسیع، بطور غیر مستقیم نگاه و ذهن مردم را نسبت به سلامت و تمیزی محیط، هنر و هنر مند حساس تر کنند.



تاريخ : دو شنبه 16 ارديبهشت 1392برچسب:, | 13:50 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز با تلاش و جدیت عوامل فضای سبز  طی سالهای اخیر تعداد پارکهای شهری تبریز را چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی چند برابر نموده است و حال حاضر  در شهر تبریز بالغ بر 200 پارک  منطقه ای و محله ای وجود دارد یک از این پارکها پارک مشروطه میباشد که یکی از پارکهای بزرگ تبریز قلمداد میگردد  


پارک مشروطه تبریز در بلوار مشروطه و در کنار ترمینال مسافربری مرکزی تبریز واقع شده است.این پارک یکی از زیباترین پارکهای تبریز قلمداد میگردد که در سال 1380 احداث و در اختیار شهروندان محترم آن منطقه و مسافرین محترم قرار گرفته است



این پارک 20 هکتار وسعت دارد و تندیس ستار خان ابر مرد مشروطه در این پارک نصب گردیده است.



از ویزگی های این پارک نصب آلاچیق های زیبا و کف سازی و نرده گذاری طرح چوب و آبنماهای مختلف در نقاط مختلف پارک و احداث  سالنهای ورزشی مختلف  و کتابخانه  در این پارک زیبا میباشد .




 


سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز با تلاش و جدیت عوامل فضای سبز  طی سالهای اخیر تعداد پارکهای شهری تبریز را چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی چند برابر نموده است و حال حاضر  در شهر تبریز بالغ بر 200 پارک  منطقه ای و محله ای وجود دارد یک از این پارکها پارک مشروطه میباشد که یکی از پارکهای بزرگ تبریز قلمداد میگردد  




پارک مشروطه تبریز در بلوار مشروطه و در کنار ترمینال مسافربری مرکزی تبریز واقع شده است.این پارک یکی از زیباترین پارکهای تبریز قلمداد میگردد که در سال 1380 احداث و در اختیار شهروندان محترم آن منطقه و مسافرین محترم قرار گرفته است





این پارک 20 هکتار وسعت دارد و تندیس ستار خان ابر مرد مشروطه در این پارک نصب گردیده است.




از ویزگی های این پارک نصب آلاچیق های زیبا و کف سازی و نرده گذاری طرح چوب و آبنماهای مختلف در نقاط مختلف پارک و احداث  سالنهای ورزشی مختلف  و کتابخانه  در این پارک زیبا میباشد .



 

 

 

 

 

 



تاريخ : شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, | 15:52 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

 



تاريخ : شنبه 31 فروردين 1392برچسب:, | 15:42 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

 

در دومین نمایشگاه معماری ومعماری منظر که هفته گذشته در شهر موسکو برگزار شد، جایزه ملی روسیه برای معماری منظر به پروژه Green RiverBrateevo (رودخانه سبز) اهدا شد.

اختصاصی معماری نیوز: در دومین نمایشگاه معماری ومعماری منظر که هفته گذشته در شهر موسکو برگزار شد، جایزه ملی روسیه  برای معماری منظر به پروژه Green RiverBrateevo (رودخانه سبز) اهدا شد.

 این پروژه كه طرحی از معماران منظر OKRA بود،نتیجه همکاری مشترک روسیه و هلند با حمایت دولت هلند، اداره مدیریت منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست مسکو و خدمات دولت هلند برای مدیریت منابعآب و خاك با همکاری و مشاوره معماران منظر هلندی OKRA، مشاوره روسی معماران منظر Ampir و مؤسسه تحقیق و طراحی برای طرح جامع مسکو بر گسترش و تبادل نظر برای نمای شهر پایدارمی باشد.



 هدف ایجاد ابزاری برای توسعه پایدار سبز به عنوان بخش جدایی ناپذیر از توسعه مجدد شهری است.



چالش هلند و مسكو توسعه فضای سبز سالم برایشهر و حومه شهر است. بالا بردن كیفیت فضای عمومی موجود و مناظر شهری و ایجاد مناطق جدید به روش پایدار، كیفیت زندگی را بالا خواهد برد و ارزش زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی جدیدی را به وجود خواهد آورد.









 
 
منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز - ترجمه : سمیه پیلوار
کلیدها , جایزه , مسابقه طراحی , بهترین ساختمان آینده , معماری , پروژه رودخانه سبز


تاريخ : سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, | 20:58 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 








 



تاريخ : سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, | 12:47 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

در هر زمان و هر نسلی همواره این سوال مطرح بوده که "چگونه پارک می تواند به هویت شهر کمک کند؟"
در سال 1982 در کتاب “ “ The Politics of Park Design, Galen Granz تغییرات پارک های شهری در طی 150 سال اخیر با 4 ایده و نقطه نظر بیان شده است که عبارتند از:


1. Pleasure Ground (1850-1900)
2. Reform Park (1900-1930)
3. The Recreation Facility (1930-1965)
4. The Open Space System (1965)




هدف های متغییر اجتماعی که در این پارک ها به تصویر کشیده شده اند به این منظور است تا تغییرات همسان در فرم های طراحی شده را نشان دهند.
ارزیابی مجدد برخی از ایده ها، ما را از طراحی مدل های مخالف طبیعت و فرهنگ به سوی مدل هایی می کشاند که بشر را به عنوان جزیی از اکولوژی می داند. در طرح های حرفه ای این جهت فکری جدید باعث شده تا دید جدیدی به "توسعه پایدار" و "طراحی بومی" شود . در بحث طراحی شهری این موضوع می تواند مبدا یک عصر تاریخی جدید باشد.
 




مدل های گذشته پارک ها:
1. Pleasure Ground: 1850-1900
پارک خطی درازی که در لبه شهر کشیده شده است. ایده طراحی این نوع پارک را به فردریک لاالمستد نسبت می دهند. این پارک ها ایده های روستایی را نشان می دهند و بناهای آن به صورت فرعی و تحت امر لنداسکیپ می باشند. هدف این نوع پارک ها شبیه سازی طبیعت بوده اما نه یک طبیعت وحشی. به عبارت دیگر هدف آنها نوعی قدردانی از منظر بوده است.
این گونه پارک ها مشکلاتی را برای طراحان پارک های شهری ایجاد کرد. یکی از این مشکلات این بود که چون این پارک ها در لبه شهر واقع شده بودند؟ قشر کارگر نمی توانستند از آن بهره جویند در نتیجه در طراحی پارک های شهری جدید سعی شد تا اصول لنداسکیپ را به نوعی دیگر اجرا کنند تا این قشر از جامعه نیز از آن استفاده کنند. نتیجه آن طراحی نوع جدیدی از پارک ها به نام "Reform Park" شد.
2. Reform Park: 1900-1930
این پارک ها کوچک بوده و دارای طراحی متقارن می باشند. تصویری از طبیعت و حومه شهر را به نمایش گذاشته و دارای فضاهای اجتماعی برای بزرگسالان و فضاهای بازی برای کودکان بودند. نوع آوری این پارک ها در داشتن فضاهای سرپوشیده برای تماشاگران و باشگاه و انجمن هایی برای قشر کارگر بود.
3. The Recreation Facility: 1930-1965
طراحی این پارک ها را به رابرت موزس نسبت داده اند. در این پارک ها فضاهای خدماتی - تفریحی در نظر گرفته شده است.
4. The Open Space System: 1965
طراحان این پارک ها معتقد بودند که فضاهای تفریحی در هر جایی می توانند ایجاد گردند. در خیابان، در بالای سقف ها، در لبه آب ها، در طول خط ریلی، در میدان های قدیمی و ...
اهداف این پارک ها: ملیت قدیمی با استاندارد سازی، پدیدار شدن احساسات و پیوند بین پارک و فرهنگ است.
در پی این تغییرات، پارک ها به صورت فضاهایی با شبکه ای غیر متجانس، خدماتی - عمومی و با امکانات مشارکتی در آمدند.

در جستجوی نشانه های تغییر:
به لحاظ تاریخی مدل پارک های شهری آمریکایی در طی 35 سال تغییر به طول انجامید و بیشتر از30 سال گذشت تا این که دسته پنجم از پارک ها به نام "Open Space System" به روی کار آمد. نخستین فعالیت دراین رابطه در Graham Foundation اتفاق افتاد. این سمینار علمی در University of California ,Berkeley با شعار "پارک های پایدار" برگزار شد. در این سمینار به آنالیز پارک ها در طی 20 سال گذشته پرداختند. این آنالیز به منظور این بود تا که روشن شود که آیا تغییر قابل ملاحظه ای در اساس فلسفی، اهداف ایدئولوژیک و حل مسائل برنامه ریزان پارک رخ داده است؟ در این صورت ما معتقدیم که پروسه نهادی شدن به وسیله سازمان پارک ها و ارزیابی تاثیرات اکولوژیکی و اجتماعی ادامه خواهد داشت. در نتیجه آنالیز های انجام شده به روی 4 دسته از پارک ها در طی 20 سال اخیر، Pleasure Ground با 22 درصد وOpen Space System با 43 درصد دارای بیشترین حد مسلط بودن هستند. همچنین دسته پنجم از این پارک ها یعنی “Ecological Park“ دارای تاثیر 24 درصد بودند. خصوصیات این دسته از پارک ها همانند 4 دسته پیش نبود بلکه کاربرد گیاهان بومی، ذخیره سازی و باز آفرینی سیلاب ها و سایر منابع طبیعی، پیوستگی زیرساخت ها با تکنولوژی های مناسب، حفظ و نگهداری چرخه زندگی، نظارت بر مصرف، حفظ و نگهداری حیات وحش و گیاهان بومی از جمله ویژگی های این دسته از پارک ها می باشد.
بیشتر پارک هایی که بعد از سال 1991 ساخته شدند دارای خصوصیاتی شبیه دسته پنجم از پارک ها یعنی Ecological park”" بودند و این پارک ها 26 سال بعد از پارک های Open System ساخته شدند.

The Ecological Park:
اکو پارک محیطی است که در آن فعالیت های تفریحی، همگام با شناسایی و چگونگی برخورد با مسائل زیست محیطی از جنبه های گوناگون آموزشی همگانی صورت می گیرد.
فرضیه اصلی طراحی اکو پارک فراهم آوردن پشتوانه های اقتصادی، علمی و زیست محیطی مناسب برای آموزشی عمومی و ایجاد فرهنگ صحیح محیط زیست می باشد.
 






خصوصیات این دسته از پارک ها همانند 4 دسته پیش نبود بلکه از مهمترین اهداف این پارک ها عبارتند از:
- کاربرد گیاهان بومی
- ذخیره سازی و باز آفرینی سیلاب ها و سایر منابع طبیعی
- پیوستگی زیرساخت ها با تکنولوژی های مناسب
- حفظ و نگهداری چرخه زندگی
- نظارت بر مصرف
- حفظ و نگهداری حیات وحش و گیاهان بومی
 




فرق پارک هایEcological با پارک های قبل خود
دسته پنجم از پارک ها دارای چهار فرق اساسی با پارک های قبل از خود هستند:
1. پارکهایEcological از لحاظ منابعی که برای مصالح ساخت آن استفاده شده بود، کارآمدتر و شایسته تر بودند.
2. پارک های Ecological با ساخته های شهری اطرافشان یکپارچه شده و می توانند نقش مهمی را در جهت حل مسائل شهری ایفا کنند.
3. پارک های Ecological می توانند استانداردهای جدیدی را در مباحث زیبایی گرایی و مدیریت بومی مطرح کنند.
4. پارک های Ecological می توانند برای کیفیت های زیبایی شناسی و فرمال در موضوعات منظر و معماری و شهری مطرح شوند و به کار روند
 






ویژگی های پارک های Ecological :
1. پارک Ecological می تواند هر جایی باشد و با هر شکل، سایز و اندازه ای ساخته شود.
2. پارک Ecological می تواند دارای هندسه ای مستقیم الخط، منحنی وار یا موافق با طبیعت داشته باشد.
3. پارک Ecological اجزای فضای بیرونی را به نحوی به هم مرتبط و متصل می کند که شبکه ای قابل فهم برای موجودات زنده و سیستم های طبیعی فراهم شود.
4. پارکEcological تلاش دارد تا دیدی قدیمی از شهر به عنوان یک باغ را ارائه دهد. این تصویر به صورتی است که تمایز بین پارک و شهر نامشخص و گنگ می باشد.
5. چنین پارکی می تواند در کاهش اثرات نامطلوب شهری نظیر آلودگی هوا و سر و صدای ترافیک و ... موثر باشد.
6. پارک هایEcological هدفشان خود اکتفایی است. بهترین گونه های مناسب گیاهی، گونه های بومی و منطقه ای است. از کاشت گونه های خارجی خودداری می شود و سطوح فوقانی خاک به نحوی که با شرایط محیطی و اجتماعی مناسب باشد، کاشته می شود. مرغزارهای باز به منظور یک منبع بصری با ترکیبی از علف های بومی کاشته می شوند. با گیاهانی که تا ارتفاع نهایی خود رشد خواهند کرد. حتی معبرها و گذرگاه ها، چمن هایشان تا حد 5-7 اینچ ارتفاع خواهند داشت.
7. از گوسفندان برای چیدن و کوتاه کردن علف ها استفاده می شود.
8. گل ها اغلب مصرف دارویی دارند و برای پرندگان ساکن منطقه دانه تولید می کنند. همچنین جنبه زینتی برای استفاده کنندگان و مخاطبانشان نیز دارند.
9. کودهای آلی و مخلوط مواد مقوی یکی از اجزای تولیدی اکو پارک می باشد. کود های آلی به دست آمده از این پارک ها باعث بهبود خاک های شهری شده که به مصارف باغ ها و زمین های کشاورزی می رسند.
10. از لحاظ زیباشناختی، طراحان و هنرمندان محیطی با سازمان های حفظ و نگهداری همکاری خواهند داشت تا در افزایش و توسعه الگوهای جذاب محیطی و حفظ و نگهداری چرخه های طبیعی تلاش شود. این جریان باعث جذب جمعیت توریست و عکاس خواهد شد.
11. سیلاب ها، روان آب ها و آب های حاصل از ریزش جمع آوری، ذخیره و تصفیه می شوند تا در پارک به صورت جریانی یا استخری مورد استفاده قرار گیرند. به این طریق گیاهان آب دوست زندگی جانوران و همچنین زندگی حیوانات دوزیستی چون قورباغه را تامین می کنند. فواره، آبشارها و استخر های آب نیز در پارک حالتی از شادمانی را ایجاد می کنند.
12. بناها و ساختمان ها در اکو پارک ها به نحوی قرار می گیرند تا به راه ها و گذرها و مسیرهای دوچرخه ای و سواری نزدیک باشند. این ساختمان ها به نحوی طراحی می شوند که از انرژی گرمایی خورشید و تهویه طبیعی و همچنین مصالحless energy-intensive استفاده کنند. آنها از compositing toilet استفاده می کنند و از نور طبیعی روز به خوبی بهره مند می شوند.
13. رستوران های چنین پارکی غذاهایی ارگانیک را که از سبزیجات موجود در پارک می باشند را سرو می کنند.
14. استخرهای شنا از جدیدترین مواد شیمیایی ضدعفونی کننده غیرسمی استفاده می کنند. آب این استخرها با انرژی خورشیدی گرم می شود.
15. پارکینگ در اکو پارک به حداقل می رسد و در جاهایی که لازم به وجودشان باشد، از مصالح قابل نفوذ استفاده می شود. گاهی اوقات مصالح باز به کار می رود تا گیاهان و علف ها از خلال آن رشد کنند. این مصالح آب باران را جذب کرده و مانع از جاری شدن به روی سطح می شوند. در گذرها ترجیحاً شن و سنگ ریزه به کار می رود تا موادی چون بتن. مرکز گذرگاه ها مناسب برای زمین های بازی چون دوچرخه و اسکیت می باشند. در لبه های مسیرها از شن و سنگ ریزه و الوارهای چوب استفاده می شود.
16. در پارک های Ecological، حصارها بیشتر برای تنظیم حجم ترافیک می باشند تا دور نگه داشتن مردم. در این حصارها از گیاهانی چون مو کاشته می شود تا هم جنبه زیبایی داشته باشند هم خوراکی. از آهن، پلاستیک، چوب، بامبو و ... برای ساخت این حصارها استفاده می شود.
17. منظر این پارک ها به نوعی طراحی می شود که مردم را ترغیب کند که به جای استفاده صرف از چشم خود از کل بدنشان استفاده کنند.
18. تامین روشنایی در شب به وسیله گردآورنده های خورشیدی و ژنراتورهای بادی می باشد.
19. حفظ و نگهداری حیات وحش یکی از اهداف اکو پارک ها می باشد.
20. در پارک های Ecological به تفکر و تعمق، ورزش، قدردانی از طبیعت، تجلیل از فرهنگ و هنر توجه زیادی می شود. این موارد دارای مزایای زیادی می باشند.
 




آیا پارک ها می توانند در خلق شهرهای پایدار و بومی کمک کنند؟
نگاهی به پارک های شهری قبل از این دوره نشان می دهد که مشکلاتی اجتماعی در رابطه با طبیعت وجود داشته است. به هر حال تلفیق دو مطلب بوم شناختی و اجتماعی باعث تغییراتی در ایده های طراحی شده و نوع جدید پارک ها بر اساس فراهم کردن راه حلی برای مشکلات بومی و بیان رابطه انسان با طبیعت می باشند.


منع : مرجع معماران



تاريخ : دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:, | 20:15 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

سلام مهربون

توی بیمارستانی دو نفر در یه اتاق بستری بودند.

تخت یکی کنار پنجره بود و اون یکی کنار دیوار و با شرایطی که داشت نمی تونست کوچکترین تکونی بخوره.

اونها هر روز ساعت ها با هم حرف می زدند و بیماری که کنار پنجره بود مدام از منظره دل انگیز بیرون واسه

هم اتاقیش تعریف می کرد.

اون می گفت : پنجره رو به پارک بزرگیه که دریاچه زیبائی داره و مرغابی های رنگارنگ و قوهای سفید و قشنگ

اونجا شنا می کنند.

لا به لای اونها هم بچه های قد و نیم قد ، شاد و خندون با قایق های کوچولوشون پدال یا پارو می زنند.

و از درخت های سر به فلک کشیده ای حرف می زد که پر بودند از پرنده های کوچیک و ناز.

و زمین چمنی که با گل های رنگارنگ طراوت خاصی به پارک می داد.

و خلاصه همگی کنار همدیگه منظره ای دلربا رو خلق کرده بودند.

هر روز وقتی اون شروع به توصیف پارک می کرد ، هم اتاقیش چشم هاش رو می بست و همه اون زیبا ئی ها رو

توی ذهنش می دید و سرشار از شور و شادی و هیجان می شد.

چند هفته ای گذشت و بیمار مهربون کنار پنجره با شدت گرفتن بیماریش فوت کرد.

نفردوم هم که بهبود زیادی پیدا کرده بود خواهش کرد بگذارند به اون تخت منتقل بشه.

و وقتی جاش رو که عوض کردند در کمال ناباوری دید تنها چیزی که از پنجره دیده می شه دیواری بلند و دود گرفته است!

 

 

آره عزیز دلم ، یادت باشه اگه آسمون دلت گرفته بود ، بازم می تونی بذر امید بپاشی به زمین زندگی دیگران.

و چه زیباست هدیه کردن شادی به دل های نا امید ، در حالیکه خودت...

 



تاريخ : دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:, | 16:59 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

روانشناسی محیطی مطالعه پیچیده بین مردم و محیط اطرافشان است. به عقیده جیفورد
روانشناسی محیطی با شاخه اصلی روانشناسی تفاوت دارد زیرا به محیط فیزیکی روزمره می پردازد. این علم چارچوبی از نقطه نظرات، تحقیقها و فرضیات را فراهم می آورد که می تواند به ما در درک بهتری از روابط متقابل انسان و محیط اطراف، کمک کند. با استفاده از این دانش می توان پیش از طراحی و ساخت، ارزیابیهایی را انجام داد که بهترین ابزار برای طراحان حرفه ای به حساب می آید. اگر ما بدانیم چه چیز در گذشته عملکرد بهتری از خود نشانداده است، برای طراحی بهتر در آینده آمادگی بیشتری خواهیم داشت. با استفاده از تئوریهای کنترل می توان مشاهده کرد که محیط نقش اساسی را در شکل گیری احساس ارزشها و توانمند ساختن برای افراد و گروههای مختلف ایفاء می کند. فرضیه فضای قابل دفاع پیشبینی می کند که تغییرات مشخصی در طراحی فضاهای مسکونی که باعث کاهش فضاهای شهری عمومی و افزایش طبیعی نظارت، بازبینی و حس مالکیت توسط ساکنین می شود، باعث کاهش جرم خواهد شد. در محله هایی در اوهایو و نیویورک با در نظر گرفتن این امر در طراحی و توجه به فضاهای قابل دفاع، نرخ جرم کاهش یافته است. نمونه دیگر پارکی در یکی از محلات سیاتل می باشد که ساکنان محله نهایت مراقبت و نگهداری را از پارک محله خود انجام می دهند. شهروندان نقش فعالی را در از بین بردن علفهای هرز، تمیزکردن مسیرها و بطور کلی مراقبت از سلامت پارک ایفاء می کنند. در اصل آنها پارک را مال خود می دانند.
در پاسخ به سئوال "رابطه عین و ذهن در معماری منظر چیست؟" توضیح می دهد که برداشت و تفسیر مردم از طراحی منظر فراتر از منظره یا فرم فیزیکی محل می باشد. او معتقد است برداشتهای ما نتیجه ای از مشاهدات ما می باشد. یعنی چیزهائیست که هر یک از ما در یک زمان یا مکان مشخص دیده ایم و یا عدم مشاهده است که برداشت ما از طریق سایر راههای ناملموس می باشد. وی می افزاید دیدن همیشه به معنای باورکردن نیست، زیرا ما منظره را بغیر از چشمانمان از طریق سایر اندامهای حسیمان نیز تجربه می کنیم. بعنوان مثال تجربیات شخصی و نقطه نظرات ما که هیچگونه ارتباطی به منظره مشاهده شده ندارند چگونگی دید ما از منظره را تحت تاُثیر قرار می دهند. مطلب اصلی که آپتون می خواهد بیان کند اینست که اگر می خواهیم رفتار انسان را در مقابل محیط بفهمیم باید ابتدا ذهن و عین را در منظره را درک کنیم
دلبستگی مکانی، معنایی است، که ما در محلی که با آن آشنایی کامل داریم پیدا می کنیم و هویت مکان با محیط فیزیکی در ارتباط است. در بسیاری از موارد اینها بنظر می آید باهم درآمیخته شده و قابل تمایز نیستند. در واقع با پیشرفت دلبستگی مکانی در طول زمان، احساس هویت مکانی نیز شکل می گیرد ولی تفاوت آنها در ضمیری است که به هریک از آنها مربوط می شود. بنظر می رسد هویت مکانی برسطحی از ضمیر تمرکز دارد که ایجاد دلبستگی مکانی نمی کند. بعنوان مثال ما نسبت به خانه دوران بچگی خود احساس دلبستگی فراوانی می کنیم ولی در عین حال هویت خود را در شهر پدری خود می یابیم.

هستر تجلیل جامعی از وابستگی مکانی در جامعه انجام داده است. هدف از انجام این تحقیق شناسایی مکانهای مرکزی و ارزشهای آنها برای افراد است. وی با انجام پرسشنامه از ساکنین محل خواست تا محلهایی را که بیشتر برایشان ارزش و اهمیت دارند را ذکر کنند. نتیجه این تحقیق نشان داد که مکانهایی که بیشتر مورد توجه مردم بودند فاقد ارزش معماری هستند. در واقع وابستگی و هویت مکانی، ناشی از اتفاقات و خاطراتی بود که ساکنان آن محله آنرا تجربه کرده بودند. وی با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از عموم مردم و لیستی از اماکن مورد علاقه آنها تهیه کرد. این اماکن، فضاهایی بودند که مردم نمی توانستند از آنها چشم پوشی کنند. از لیستی که با استفاده از مردم تهیه شد، برای تغییر طرح توسعه و حفظ روح و فرهنگ منطقه استفاده گشت.
بعقیده برخی از کارشناسان، شهرسازان علاوه بر توجه به ارزش کاربری زمین، باید به ارزشهای احساسی، عاطفی و روانی آن نیز توجه کنند. آنها معتقدند برای انجام این امر، شهرسازان، باید روابط و دیدگاههای مختلف مردم را راجع به زمین و سایت پروژه بدانند. بعنوان مثال بازدیدکنندگانی که حالت رهگذری دارند ارزش یک محیط را در داشتن امکاناتی از قبیل ماهیگیری، دوچرخه سواری و ... می دانند در حالیکه کسانی که دلبستگی عاطفی به منطقه دارند ارزش محل را در خاطرات یا زمانی که در آنجا گذرانده اند می بینند. در عین حال دسته سومی نیز وجود دارند که برای هر دو مورد فوق ارزش قائلند. اگر شهرسازان، هر دو گروه و نیازهای آنها را درک کنند، می توانند با رعایت توازن و تعادل تصمیمات بهتری را اتخاذ نمایند.
وابستگی و توجه به محیط زیست موضوع مهمی برای تعیین و تصمیم گیری است. اهمیت این کار در تعیین فاکتورهای موُثر و میزان اثرگذاردن آنها می باشد. اینکه فقط از مردم بپرسیم که آیا به محیط علاقه دارند یا خیر در واقع تنها مطرح کردن سئوالی است که یک جواب مثبت را طلب می کند. نتایج مطالعات نشان می دهد که برخی از فاکتورهای تاُثیرگذار در دلبستگی و علاقه عبارتند از: جنسیت، سن، خاطرات بچگی، مذهب، سیاست، طبقه اجتماعی، ملیت، فرهنگ، تفاوتهای شهری و غیر شهری، روحیات و ارزشها، تحصیلات و فعالیتها. باید به این نکته نیز توجه داشت که هر علاقه ای منجر به واکنش نمی شود و در واقع افراد راحتی خود را مهمتر از علاقه می دانند. علاقه مندیهای محیطی ممکن است در سطح گسترده ای وجود داشته باشد، ولی بنظر می رسد که آنقدر پتانسیل ندارد که به عمل منجر شود.با انجام آموزشهای لازم می توان علاقه مندیهای ساکنین و افراد محله را از حالت بالفعل به حالت بالقوه درآورد و اگر قرار است محیط تبدیل به فضایی ملموس شود تنها از راه آموزش و بخصوص از سطح دبیرستان امکان پذیر است.


 


ما وابستگی شدیدی به قوه بینایی خود داریم. در اغلب موارد آنچیزی را می بینیم که فکر می کنیم باید ببینیم. بعنوان مثال یک شیُ ممکن است از شیُ دیگری، تنها بدلیل جایگیری آن در صفحه و زمینه بزرگتر دیده شود بدون آنکه فرقی با آن داشته باشد. همچنین ما تنها در هر زمان یک تصویر را می توانیم ببینیم بنابراین ممکن است بخشهایی از یک تصویر را که وجود ندارند با توجه به تصویری که در ذهن خود ساخته ایم ببینیم.

بنظر می رسد که ما در واقع بوسیله درک طراحیهایی که نتیجه تجربیات و آموخته های ما می باشند چیزها را درک می کنیم. درک محیطی در چند زمینه با معنای عامیانه درک تفاوت دارد. این تفاوتها عبارتند از: در میزان و پیچیدگی انگیزه: درک عامیانه به مقوله هایی مثل روشنایی، رنگ و عمق بصورت جزء می نگرد ولی در درک محیطی کل منظره بصورت واحد مورد توجه است.
در درک محیطی، شخص درک کننده، بخشی از منظره است که اغلب در حال حرکت و دیدن محل از زوایای مختلف می باشد ولی در درک عامیانه این امر صادق نیست
شخص درک کننده معمولاً بوسیله یک هدف یا مقصد مشخص و واضح به محیط متصل است و اغلب در حال انجام کاری مثل نگاه کردن به علامتها یا پیداکردن یک مسیر می باشد. درک محیطی دارای دریافت و فهم بیشتر اما نامشخصتری است، با اینکه ممکن است این امر برخی از بررسیها را مشکل می کند ولی فهم وسیعتری از درک واقعی را فراهم می آورد.


رفرنس ها :

http://forum.niksalehi.com/showthread.php?t=47076

شخصیت شناسی با رنگ مورد علاقه تان

آبی
آبی رنگی شاهانه، آرام بخش و سرد است. دوستداران رنگ آبی عموماً خون گرم و فروتن هستند. آن‌ها از قوه طنز برخوردار بوده و به سادگی با دیگران عیاق می‌شوند. زیاد درباره آینده نگرانی ندارند. آن‌ها طرفدار جمله هرچه آید خوش آید هستند. اگرچه متناقض آن نیز مشاهده شده است. از آنجایی که چندین قرن رنگ آبی را مربوط به اشرافیت می‌دانستند، در نتیجه افراد اصیل خود را «دارای خون آبی» می‌نامیدند، حتی تا به امروز این همبستگی وجود دارد. افرادی که رنگ آبی را دوست دارند معمولاً سطح بالا و به طور طبیعی تند مزاج هستند. به بیان دیگر، افرادی که رنگ آبی را دوست دارند می‌توانند صفات متفاوتی را کسب کنند. می‌توانند بسیار سطح بالا یا فروتن و یا ترکیبی از هر دو را از خود نشان دهند.

مشکی
اغلب رنگ مشکی رنگی بسیار منفی شناخته شده است و رنگی بر خلاف مثبت اندیشی است. دوستداران این رنگ همه چیز را در زندگی با کمی نمک به روی آن می‌پذیرند. آن‌ها از ریسک کردن متنفر بوده و همیشه از اینکه جلب توجه کنند گریزانند. مشکی رنگ قدرتمندی است و به سادگی می‌تواند با رنگ‌های دیگر ترکیب شود ولی می‌تواند بر هر رنگی که مخلوط شده غلبه کند. دوستداران این رنگ قدرت را در رهبری به دست می‌گیرند. آن‌ها ممکن است خجالتی باشند ولی وقتی که بتوانند از پیله خود بیرون بیایند بسیار قابلیت قدرت را خواهند داشت.

سفید
سفید بیانگر صلح، شفقت و خلوص است. افرادی که رنگ سفید را دوست دارند بسیار متواضع و مهربان هستند. رنگ سفید وقتی با دیگر رنگ‌ها مخلوط شود به سادگی با آن‌ها ترکیب می‌شود و دوستداران این رنگ هم همین کیفیت را دارند. آن‌ها به سادگی با محیط و موقعیت‌ها خود را وفق می‌دهند. همچنین بسیار از خود گذشتگی دارند و اغلب دیگران را به خود ترجیح می‌دهند. برخلاف رنگ مشکی آن‌ها مثبت اندیش هستند.

سبز
سبز رنگ مقاومت و مصمم بودن است. دوستداران این رنگ اغلب جاه طلب، سخت کوش، شجاع و لجوج هستند. به محض اینکه معطوف چیزی شوند دیگر دست بردار نیستند. آن‌ها از اینکه به راحتی حرف خود را بزنند کمتر واهمه دارند. دوست دارند حرف آخر را در هر بحثی بزنند.


نارنجی
نارنجی رنگ انرژی، هیجان و گرماست. رنگ قدرت و ریاست است. همچنین نمایان گر روحیه رقابتی به عنوان یک جنگجو است. برای دوستداران این رنگ موقعیت از دست رفته بد‌ترین چیزی است که ممکن است برای آن‌ها رخ دهد. شجاع بوده و اشتیاق بسیار زیادی برای یادگیری چیزهای جدید دارند. بسیار با نفوذند و قابلیت تحریک کردن دیگران را دارند. مردم اغلب برای تشویق و نصیحت به آن‌ها رجوع می‌کنند.


زرد
زرد رنگ نور خورشید است. دوستداران این رنگ قدرت روشن کردن زندگی نزدیکان و عزیزانشان را دارند. با روحیه مثبت اندیش و دوستانه‌ای که دارند واقعاً می‌توانند زندگی را زیبا کنند. آن‌ها به طور مطلق عاشق یافتن دوست‌های جدید هستند. آن‌ها برای مصاحبت افراد فوق‌العاده‌ای هستند چرا که هیچ وقت از روشنی بخشیدن باز نمی‌ایستند. همچنین دوستان وفادار با درک بسیار بالا هستند. خلاقیت و ابتکار دیگر خصوصیت آن‌ها است.

بنفش
بنفش به عنوان رنگی شاهانه در نظر گرفته می‌شود. دوستداران این رنگ به سمت معنویت تمایل داشته و رگه‌هایی از خلاقیت در آن‌ها دیده می‌شود. همیشه ایده‌های شگفت انگیزی ارائه می‌دهند و اگر شما هیچ ایده‌ای در مورد چیزی نداشته باشید می‌توانید به آن‌ها تکیه کنید اگرچه آن‌ها اغلب خود را برتراز دیگران می‌دانند.



تاريخ : دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:, | 16:42 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri
نیاز به پوشاندن مسیر کمربندی بندر Lilas پاسخی به درخواست مردم برای لذت بردن از کیفیت مناسب زندگی و محیط زیست شهری دوستانه بود.

معماری نیوز: نیاز به پوشاندن مسیر کمربندی بندر Lilas پاسخی به درخواست مردم برای لذت بردن از کیفیت مناسب زندگی و محیط زیست شهری دوستانه بود.

اصولاً آنها خواستار محیطی بودند که درخت و فضای سبز داشته باشد که بتوانند به راحتی قدم بزنند ، بازی کنند و از طبیعت و آرامش آن لذت ببرند.

شهر پاریس مایل بود که لینک‌های شهری را بازسازی کند و یا با شهرهای همسایه Lilas و Pré Saint Gervais ارتباط برقرار سازد و به همین منظور ایستگاه اتوبوس ساخت و میزبان سیرک دائمی شد.

این پروژه به منظور ایجاد ارتباط بین دو سمت مسیر کمربندی ارائه شد و تأکید آن بر استفاده از پیاده‌رو و دوچرخه بدون کم کردن ازدحام اطراف آن بود.
شهر پاریس این پروژه را به شرکت خصوصی SEMAVIP، تیمی متشکل از برنامه‌ریزان شهری و معماران منظر، محول کرد .



در ابتدا، آنها اندازه ، موقعیت باغ ، موقعیت ایستگاه اتوبوس و سیرک و مسیر پیاده‌رو را بررسی کردند.

این طرح به صورت مسابقه بین چندین معمار منظر در سال 2004 آغاز و در سال 2005 TERRITORIES برنده آن شد.

این پروژه ، طبیعت با زندگی شهری را در کنارهم می‌آورد. سنگ‌های بالای دیوارها و ساختمان‌ها و همچنین سقف منازل به گونه‌ای ساخته شده‌اند که آب باران را جمع می‌کنند و برای پر کردن استخر و آبیاری بوستان‌ و باغچه استفاده می‌شود.



بذر گیاهان به وسیله باد از مسیر کمربندی آورده می‌شوند و این مسئله باعث تنوع گیاهی در این قسمت شده است.

یک مسیر پیاده‌رو ساده عریض دو سمت را به هم وصل می‌کند. در نهایت یک دیدگاهی از جغرافیا و ترافیک پاریس در مسیر کمربندی ساخته خواهد شد.

بوستانی در فضای باز و بزرگ در مرکز ایجاد خواهد شد که با نقشه طرح همخوانی دارد. پوشش گیاهی در هر دو طرف به چشم می‌خورد. فضای مرکزی چمن‌کاری شده است و بوستان‌ها در محوری قرار گرفته‌اند که بلوار را به مناظر مرتبط می‌کند.



استخری که در مرکز قرار گرفته علاوه بر زیبایی برای مهار باران ساخته شده و تانکر بزرگی در زیر آن تعبیه شده است. در هر دو طرف، در زیر درختان مکان‌هایی برای بازی کودکان، کتابخانه و منازل باغبانان قرار دارد.

طبیعت بوستان‌ها مصنوعی نیست و نیاز محیط را برآورده می‌سازد. تمام قسمت‌های این باغ و حتی دیوارها برای رشد گیاهان مناسب هستند. این باغ هنوز جوان و در نوع خود جدید بوده و انقلابی برای سبک و فضای زندگی ساکنان می‌باشد. ساکنان برای گذر از مسیر کمربندی هر روز از این باغ‌ها می‌گذرند.

از طلوع تا غروب خورشید مردم انواع فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند. در طول شب، در باغ بسته است و نور را از حد عادی کمتر کرده‌اند و در نتیجه نور ملایمی فضا را کمی روشن می‌کند.






 
 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز



تاريخ : شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, | 18:17 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

طراحی مرکز ورزش و پارک Lansdowne

توسعه مجدد پارک با ایده « استادیومی در پارک» حرکتی جذاب در طراحی شهری به شمار می رود که تالار و استادیوم بازسازی شده، توسعه 300 هزار هکتار اراضی، نوسازی ساختمان های تاریخی و پارک شهر برای اهالی اتاوا را در بر می گیرد.

اختصاصی معماری نیوز: توسعه مجدد پارک با ایده « استادیومی در پارک» حرکتی جذاب در طراحی شهری به شمار می رود که تالار و استادیوم بازسازی شده، توسعه 300 هزار هکتار اراضی، نوسازی ساختمان های تاریخی و پارک شهر برای اهالی اتاوا را در بر می گیرد.

پروژه ارائه شده توسط شرکت cannon ، با استفاده از مزایای موقعیت مناسب سایت در کنار کانال Rideau ، ارزش های تاریخی و هویتی پارک را افزایش می دهد. نتیجه این طرح استادیومی در پارک می باشد. عکس ها و توضیحات اضافی در ادامه خواهند آمد.

پارک Lansdowne تاریخی غنی و هویتی قوی دارد. این یک ایده مهم و ابتکاری در طراحی است که آن را از باور متداول در مورد استادیوم که بنایی ثابت و ساکن می داند، جدا کرده و فضایی پویا و زنده که با حضور مردم و هنر مردمی شکل می گیرد، معرفی می کند.

این مکان به صورت یک فضای شهری عمومی / پارک و محل اجتماع مطرح می شود که استادیوم در آن تعبیه شده، اگرچه همچنان این مکان پارکی برای گذران روز می باشد. این پارک مثالی کامل و جدید از استادیوم مدرن شهری که طراحی و اجرا شده است. زمان زیادی طول نمی کشد که استادیوم ها دیگر با پارکینگ و بزرگراه ها محدود نمی شوند.



این پروژه چگونگی همزیستی استادیوم با محیط زیست اطراف آن را نشان می دهد. قاب های چوبی تصویری رمانتیک برای پارک ایجاد می کنند در حالی که ساختمان در پس زمینه آن می باشد. این قاب ها به حالت ریتمیک طراحی شده اند تا در فضا جریانی آرام و خطی ایجاد نماید و بازدیدکننده را در حالی که از منظره لذت می برد به انتهای پارک هدایت کند.

این بخش از پارک ، با محل تجمع مردم در ارتباط است و برای افرادی که می خواهند دوچرخه سواری کنند، پیاده روی نمایند و یا بدوند، همیشه قابل دسترس می باشد. در این مکان ها که شخص می تواند هم از پارک و هم از استادیوم خارج شود، تعریفی از فضا را بیان می کنند.



منظره شمالی استادیوم، بخش های کوچک پارک که بهسازی شده اند را تشکیل می دهد. بخش شمالی جایگاه تماشاگران رو به Aberdeen drive خواهد بود. بخش انتهایی شامل پله ها و آسانسور ها می باشد که فضای دو بخشی را برای استقرار ایجاد می کند. مهمان ها می توانند از بخش خرده فروشی بلیط ها را تهیه کنند.

استادیوم بازسازی شده ظرفیت 24 هزار نفر برای مناسبت ها و وقایع ورزشی دارد و قابلیت افزایش ظرفیت موقت تا 45 هزار نفر در شرایط ویژه مثل جشن های ملی و وقایع بین المللی را دارد.

پارک Lansdowne قابلیت غیر قابل باوری برای احیای شهری دارد، تاریخچه ، میراث معماری و موقعیت قرارگیری آن، شرایط خاصی هستند که با استادیوم طراحی شده در سایت، برنامه مدنظر برای فضای شهری پایدار را محقق می کند.










 
منبع: سایت خبری معماری نیوز - ترجمه: نعیمه خوانساری
کلیدها , معماری منظر , طراحی مرکز ورزش و پارک , Lansdowne , طراحی مرکز ورزشی


تاريخ : دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, | 16:7 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri
با وجود ظاهر ساده این کارهای هنری، مجسمه ها، نماهای هنری و تندیس ها و گل کاری ها، زیبایی خاصی به پارک ها و بوستان ها و فضای سبز داده و انسان را با کودک درون همراه می کند. مخاطبان و مردمی که در حال عبور هستند، هر یک معنایی را از این کارهای هنری برداشت می کنند و این پیام را می دهد که مراکز گردشگری ایران نیازمند توجه مردم و پرهیز از رهاکردن زباله هاست...

بولتن نیوز: در روزهای اخیر،  کارهای هنری شامل مجسمه، نماهای هنری و طرح های فضای سبز، در گوشه و کنار شهر و پارک ها و بوستان های تهران، توجه مسافران، گردشگران و عابران محلی را به خود جلب کرده و باعث جلب نظر مردم تهران و خودروهای در حال عبور شده است.
با وجود ظاهر ساده این مجسمه ها، نماهای هنری و تندیس ها و گل کاری ها، زیبایی خاصی را به پارک ها و بوستان ها و فضای سبز داده است و مخاطبان و مردمی که در حال عبور هستند، هر یک معنایی را از این کارهای هنری برداشت می کنند.



ایران به وسعت مراکز گردشگری و دیدنی خود و با این همه ظرفیت تاریخی و تفریحی و نعمت خدادادی، منتظر دست های پرمهر 75 میلیون ایرانی است تا جنگل ها، فضای سبز، محیط زیست و پارک ها و مراکز تفریحی و دیدنی را زیبا سازی کنیم و هر گونه زباله و پلاستیک را جمع آوری کنیم و از رها سازی زباله به طور جدی پرهیز کنیم.
شهرها و فضای سبز و استان های شمالی کشور در معرض تخریب و میلیون ها بطری و زباله پلاستیکی هستند.

این همه زیبایی خدادادی و طبعیت پر مهر، را باید با کارهای خدا پسندانه و انسان دوستانه وطبیعت دوستانه،  حفظ کنیم و شکر نعمت کنیم تا نعمت ها افزون شود.
با وجود نعمت بارندگی خوب امسال که هنوز رودخانه ها  را رونق بخشیده و پر آب کرده است و همه جا سبزه و تازگی و آب، روح ما را شاد می کند، اما مشاهده بطری های پلاستیک و زباله های دیگر، دل هر رهگذری را در پارک ها، بوستان ها، جنگل و کوه و.... به درد می آورد.
این بطری ها از کجا پیدا شد. این همه پلاستیک! آیا بطری های شیشه ای و ظرف های چینی وسفالی و بلوری بهتر نبودند؟ چه حسنی دارد که یک لیوان آب می خوریم و لحظه ای بعد یک بطری زباله از خود برجای می گذاریم؟ و در کوه و رودخانه و پارک و فضای سبز رها می کنیم


با این همه جمعیت شهر نشین که هر روز روبه افزایش است مگر چقدر آب و فضای سبز داریم که هر یک با پرتاب کردن یک بطری پلاستیکی و ظرف و ظروف پلاستیکی و... محیط و خاک نازک حاصلخیز آن را تخریب می کنیم و تبدیل به سم مخرب خاک می کنیم؟!
اگر به همین شکل لایه نازک خاک را که برای فضای سبز  و کشاورزی و گل و گیاه مناسب است، نابود کنیم، پس از آن تکلیف این همه جمعیت روبه رشد چه خواهد شد؟
اگر ما فکر نکنیم چه کسی به جای ما فکر خواهد کرد؟ چه کسی مسوول است و چه کسی به فرزندان و نوه های ما، عامل این همه کوتاهی و تخریب محیط زیست را معرفی می کند؟
جز ما که هر روز بطری های پلاستیکی و ظرف وظروف پلاستیکی دور می ریزیم چه کسی مسوول است. چه راهکاری می تواند استاندارد زندگی و بهداشت را بهتر کند اما از پلاستیک بهره نگیرد و زباله تولید نکند؟ مگر در گذشته بهداشت رعایت نمی شد؟

در گذشته  نوشابه ها  ومایعات و نوشیدنی ها در بطری شیشه ای بود و ماست را با کاسه و قابلمه به خانه می بردیم و در کاسه های سفالی می ریختیم، میوه و سایر وسایل را از بقالی  و سوپری با پاکت کاغذی حمل می کردیم و همه زنان و مردان ما زنبیل به دست می گرفتند و...
اما حالا همه چیز با ظروف پلاستیکی خریداری و حمل می شود. کسی زنبیل به دست نمی گیرد  و پلاستیک ها را در صندوق عقب خودرو قرار می دهند. ترافیک ایجاد می کنیم و مصرف سوخت و به اندازه میوه و سبزی و سایر وسایل خوراکی، پلاستیک در  محیط زیست رها می کنیم.
باید فکری کرد و حداقل در برخی میادین و مغازه ها، الگوی قدیمی را تکرار کرد تا به تدریج با فرهنگ سازی، جلوی این تخریب محیط زیست را بگیریم و فضای سبز و رودخانه و کوه و مراکز تفریحی را تبدیل به محیطی مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی کنیم.

به راستی چه راه حلی برای جمع آوری این زباله ها داریم اگر هر کدام به اندازه سهم خود، زباله را در محیط رها نکنیم  محیط دلپذیری را خواهیم ساخت.
واقفین خیراندیش در وقف اموال خود به حمایت از محیط زیست بیایند، متولیان مراکز مذهبی مانند امامزاده ها، مساجد و....، هیات امنای فضاهای سبز و مراکز تفریحی، شهرداری ها و.... باید به اندازه حدود اختیارات و وظایف خود، برنامه ای برای جمع آوری زباله ها داشته باشند. باید بخشی از بودجه پارک ها، درآمد رستوران ها در کوه ومراکز تفریحی، بخشی از واریزی زائرین امامزاده ها و مراکز تفریحی و... را به طور مستقیم در بخش جمع آوری زباله اختصاص دهیم و هر کس که در این مهم به ما کمک می کند را تشویق کنیم و در اخبار سراسری و همایش ها با حضور مسوولان کشور، به کسانی که در راه بازسازی محیط زیست وبازیافت زباله ها تلاش می کنند، جایزه بدهند و کمک مالی و وام بدهند تا الگو سازی و فرهنگ سازی تقویت و تشویق شود.


به فریاد محیط زیست گوش دهیم به باغ ها و هوای به تنگ آمده از رفتار انسان امروز توجه کنیم، شهر تهران وشهرهای بزرگ به خاطر تخریب باغ ها و مراتع و جنگل ها، به تنگ آمده اند. باغ های شمال تهران تخریب شده و جای آن را سیمان و آهن و برج   گرفته است و ما تصور می کنیم که سمبل تمدن و تجدد و مدرنیته است . اما تعداد بیشمار خودروها در کوچه ها و خیابان ها، اجازه مشاهده گل و گیاه و آب و درخت را به ما نمی دهد.
جاده های شمال از امامزاده هاشم گیلان تا امام زاده های مازندران، از کوه درفک و دماوند تا دامنه های البرز و  زاگرس مغرور و سرفراز، همه جا زباله جمع شده است و انسان غمگین می شود. چرا این گونه شد، چرا نامهربان هستیم با محیط زیست و فضای سبز.
چرا نعمت خدا و آب و سبزه و درخت را تخریب می کنیم. باید علاوه بر قانون، جریمه ها و تشویق ها، یک موج فرهنگی ایجاد شود.
در کنار پیگیری اخبار سیاست و اقتصاد و مسائل بین المللی و ورزشی، گاهی نیز به حفظ محیط زیست مظلوم و گیاهان و جانوران و پرندگان بی زبان توجه کنیم....
بولتن نیوز، در انتظار نظرات هموطنان گرامی و کارشناسان محترم است تا راهی برای حفظ محیط زیست و حفاظت از مراکز گردشگری و دیدنی کشور بیابیم....







 






تاريخ : دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, | 15:54 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

پارک ساحلی Hornsbergs برنده جایزه طراحی منظر سوئد Sienapriset 2012 شده است.


پارک ساحلی Hornsbergs

معماران : Nyréns Arkitektkontor
محل : Kungsholmen, Stockholm, Sweden
معماران منظر : Bengt Isling, Jacob Almberg, Ronny Brox, Magdalena Francis Kovic, Cecilia Jarlöv. Peter Kinnmark, Ulrika Lilliehöök, Staffan Malm
پیمانکار : Omniplan Cornelius Oskamp
سال : 2012
عکس ها : Åke E:son Lindman

پارک ساحلی Hornsbergs

این پارک در محلی قرار دارد که خشکی و دریاچه در خط ساحلی منحنی یکدیگر را ملاقات می کنند و طراحی آن با خطوطی ارگانیک، تمیز و مشخص صورت گرفته است.
این پارک از سمت غرب به Ulvsundasjön و آفتاب بعد از ظهر منتهی می شود.
در کنار آّب سه اسکله به بازدید کنندگان احساس شناور بودن بر روی آب را می دهد.
خصوصا در تابستان که این پارک به گردشگاهی برای ساکنان اطراف برای باربیکیو و شنا تبدیل می شود.
این پارک دارای فضاهای استراحت متعدد و حمامی با مخزن آب در ارتفاع می باشد که می تواند توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرد.
این پارک به منزله اتاق نشیمن برای ساکنان و بازدیدکنندگان شهر Kungsholmen می باشد.
گیاهان مورد استفاده در این پارک به غیر از یک مورد غیر بومی بدون باغبانی رشد کرده اند و درختان در گروهی انبوه و با گونه های مختلف گرد هم آورده شده اند.

پارک ساحلی Hornsbergs

در میان مجموعه درختان فضاهای بازی وجود دارد که عملکردها و رویداد های مختلفی در آن صورت می گیرد لبه های سمت آب از موج شکن هایی تشکیل شده که به کمک یک تاج بتنی که بر روی صخره ها قرار گرفته به سطح بالایی اتصال یافته است.
طول این پارک بیش از 700 متر است و از 4 قسمت تشکیل شده است. در غرب یک اسکله چوبی برای حمام آفتاب که به سمت دریاچه با طول های متفاوت جلو آمده است.
در شرق پارک Kajparterren در مقابل فرم ارگانیک Strandparken شکل گرفته است. صفحه ای که به طور افقی کمی بالا آمده و به سمت آب تکیه داده شده است. دورتر از آن بخشی وجود دارد که برای دسترسی بهتر بازسازی شده است.
طراحی پیشنهادی میدان Moa Martinson برروی موقعیت فضایی با یک نقطه کوچک در لبه Ulvsundasjön و بر روی تزئینات هنری آن نویسنده "Moa Martinson"تمرکز کرده است. از آن جا که کف میدان برای دسترسی به ساختمان بالاتر می رود ف در اختلاف این دو سطح دیوار و پله هایی برای نشستن شکل گرفته است. پله ها به سمت خیابان گشوده شده اند و به صورت مورب به سمت دریاچه با پیش زمینه ای از Kajparterren متمایل می شوند.
آفتاب گرم عصر نیز به همان سمت می تابد. طراحی هنرمندانه شامل دال های گرانیتی که بر روی آن نقل قول هایی از کتاب Moa Martinson حکاکی شده است.
انتخاب موضوعی، "یاس بنفش چمنزار" بوده است که نماد آسودگی و ظاهر روستایی در مقابل و تضاد با محیط شهری جدید است.

 

پارک ساحلی Hornsbergs

پارک ساحلی Hornsbergs

پارک ساحلی Hornsbergs

پارک ساحلی Hornsbergs

پارک ساحلی Hornsbergs

پارک ساحلی Hornsbergs

پارک ساحلی Hornsbergs

پارک ساحلی Hornsbergs

پارک ساحلی Hornsbergs

پارک ساحلی Hornsbergs

پارک ساحلی Hornsbergs

پارک ساحلی Hornsbergs

پارک ساحلی Hornsbergs

 




تاريخ : دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:, | 11:25 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

 

 



تاريخ : شنبه 3 فروردين 1392برچسب:, | 20:32 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

چكيده
تاريخ شهرسازي ايران حکايت از آن دارد که در عمده شهرهاي ايران محورهايي ارگانيک وجود داشته كه ارتباط بين فضاهاي مهم شهري را شكل داده اند . عمده اين محورهاي عملکردي نظير بازار ، با قرار گرفتن فضاهايي همچون مسجد , مدرسه , کاروانسرا ، فضاهاي عمومي شهري و ... در اطراف آن ، به عنوان شاخص ترين محور شهري مطرح بوده اند .
شهرسازي عصر صفويه الگويي جديد را در طراحي محورهاي شهري معرفي كرده كه بر خلاف ساختار ارگانيك محورهاي عملكردي ، همچون محور اصلي باغ هاي ايراني به صورت مستقيم طراحي شده است . هر چند اين محور در ابتدا يك محور تفرجي بوده ولي در دوره هاي بعد به عنوان يكي از شاخص ترين محورهاي شهري به صورت چهارباغ هاي شهري مطرح مي شوند .
مكانيابي هوشمندانه طراحان شهري عصر صفويه به گونه اي بوده كه از يك سو اين محور ها ، جهت توسعه آينده شهر در شهرهايي نظير اصفهان ، شيراز ، قزوين و ... را شكل داده و از سوي ديگر به صورت آگاهانه و منسجم با محور ارگانيك بازار و فضاهاي شهري حول آن و بافت کهن اصفهان تركيب مي شود . بارزترين اين تركيب را در ارتباط چهارباغ اصفهان و ميدان نقش جهان مي توان مشاهده كرد . نمونه بارز اين گونه محورهاي تفرجي كه همچون محورهاي مستقيم عصر صفويه جهت رشد و توسعه شهر شكل داده است ، محور شانزه ليزه پاريس است .
اين نوشتار با تكيه بر بستر شكل گيري محورهاي چهارباغ عصر صفويه به ويژه در اصفهان و همچنين بررسي نقش اين چهارباغ هاي شهري در توسعه شهري شيراز در دوره هاي مختلف ، در يك مقايسه تطبيقي با محور شانزه ليزه پاريس ابعاد خلاقانه طراحي شهري عصر صفويه در توسعه شهري را نمايان مي كند . 

مقدمه محور به عنوان يك عامل جهت دهنده ، سازمان دهنده و تقسيم كننده همواره در مباحثي نظير معماري ، مجسمه سازي و ..... كه به نوعي با ابزار بصري انسان در ارتباط هستند ، مطرح بوده است . آنچه از محور در بسياري از موارد تعبير مي شود خطي است كه حضور فيزيكي ندارد و به گونه اي يك عامل ذهني محسوب مي شود . اما هنگامي كه محور در شهر و فضاهاي شهري با مقياسي فراتر از معماري مطرح مي شود ،‌ چون فعاليت هاي شهري و زندگي اجتماعي در اين محور جريان مي يابد ، عملكردهاي جديدي براي اين محور تعريف مي شود . در واقع مي توان گفت اين محور جزئي از فضاهاي شهر مي شود .

 

فرهنگ لغت آكسفورد در تعريف محور آن را خطي مي داند كه جهت و حركت را نشان مي دهد . محور به عنوان يكي از عوامل اصلي جهت دهنده در معماري و شهرسازي مطرح است . لوكوربوزيه در مورد نقش محور در معماري مي نويسد : هنر معماري بر مبناي محور است . محور راهنمايي است به سوي يك هدف ؛ محور نياز قطعي به هدف دارد . هر چند محورها همواره خطوط مستقيم نيستند ولي عمده منابع و متون تاريخي غربي در تحليل نخستين ريشه هاي شکل گيري محور , به شبکه محوري باروک ارجاع مي دهند . اين شبکه به دنبال دستور پاپ سيکستوس پنجم در اتصال کليساهاي رم ايجاد شد .
پاپ سيکستوس پنجم در 1585 به مقام پاپي انتخاب شد . وي دستور داد هفت كليساي مشهور شهر رم را براي سهولت حركت زائران با خيابانهايي به هم متصل كنند . با اين حركت ايده شبكه محوري باروك مطرح مي شود . تاثير ايده سيکستوس به گونه اي است كه پس از وي اين ايده به عنوان يكي از مدل هاي نظم دهي به شهر مطرح مي شود .
به دنبال اين امر نگاه به متون تاريخي موجود در اين زمينه نشان مي دهد که محور واشنگتن در 1790 ميلادي , محور پاريس در 1853-1740 و محور دهلي نو در 1911 به عنوان نمونه هاي مطرح در طراحي محورهاي شاخص معرفي شده اند . اين در حالي است که اين شيوه در طراحي محورهاي شاخص و مستقيم شهري را در اصفهان عصر صفوي و به طور ويژه در فاصله 1628-1587 ميلادي در دوران شاه عباس صفوي مشاهده کرد . نکته بارز در مقايسه طراحي محور عصر صفوي با نقطه شروع طراحي محور مستقيم در غرب اين است که با وجود آنکه محورهاي رم و اصفهان در يک دوره زماني مشابه شکل مي گيرند , در اين زمان محور اصفهان يک محور تکامل يافته و تعريف شده است , در حاليکه محورهاي رم تنها نقش ايجاد دسترسي و ارتباط را بر عهده داشته و در واقع زمينه ها و بسترهاي اوليه شکل گيري محور در دوره هاي بعدي به وسيله ابليسک ها و عناصر و فضاهاي شاخص روبروي کليساها فراهم آمده است .
با توجه به هويت فضاي سبز شهري در محورهاي واشنگتن ، پاريس و دهلي شناخت زمينه هاي طراحي شهري عصر صفوي در ارتباط با محورهاي شاخص شهري از يک سو مي تواند اين دوره در تاريخ شهرسازي را به عنوان نقطه اوليه شکل گيري محورهاي شاخص و سبز شهري – که نقش گردشگري هم داشته اند – مطرح کرده و از سوي ديگر با توجه به سابقه طراحي ارگانيک شهري در بافت هاي کهن ايران ، اين الگوي جديد طراحي را به عنوان تحولي نو در طراحي شهري ايران معرفي کند .

اصفهان و محورهاي شاخص در شهرسازي ايران
تاريخ شهرسازي ايران حکايت از آن دارد که عمده شهرهاي ايران داراي بافتي ارگانيک بوده اند . هر چند محور به مفهوم خط مستقيم در شهرهاي ايران کمتر ديده مي شود ولي محورهايي که به صورت ارگانيک فضاهاي مهم شهري را به هم متصل مي کرده اند ، در عمده شهرهاي ايران وجود داشته است . البته بايد خاطرنشان ساخت که خيايان هاي مستقيم در شهرسازي ايران چه در دوره ساسانيان در بيشابور و چه در قرون بعد از آن يعني قرن پنجم در جرجان ( گرگان ) وجود داشته است .

 

 

محورهاي ارگانيک ذکر شده عمدتا فضاهاي عملکردي مثل بازار بوده اند که بسته به ميزان اهميت در بافت شهر و همچنين ارتباط فضايي با فضاهاي شهري اطراف به عنوان شاخص ترين محور در شهر مطرح مي شده اند . يکي از بارزترين اين محورها ، بازار اصفهان است که ميدان کهنه و ميدان نقش جهان را به عنوان مهمترين فضاهاي شهري عصر صفويه به هم متصل مي کرده است . عوامل مختلف اقليمي ، فرهنگي ، اجتماعي و .... سبب مي شود که محورهاي شاخص به صورت فضاي باز شهري و عمدتا با نقش پياده و گردشگري شهري شکل نگيرد . هر چند در محلات و بافت هاي کهن شهري ايران مي توان وجود يک محور اصلي را تشخيص داد ولي اين محور جز در مناسبات خاص هيچگاه اهميت و نقشي قابل قياس با بازارهاي ارگانيک شهري به عنوان فعالترين ، زنده ترين و شاخص ترين فضاهاي شهري را به دست نياورده اند و عمدتا به عنوان عوامل ايجاد دسترسي و ارتباط مطرح بوده اند .

در چنين بستري از شکل گيري محور در ده قرن تاريخ شهرسازي ايران بعد از اسلام فبل از عصز صفويه , شکل گيري محورهاي مستقيم شهري علاوه بر ايجاد فضاي باز شهري جهت نقش پياده تفرجي و گردشگري ، در يک دوره تحول تاريخي ارزش و اهميتي همچون بازار را بدست مي آورد . به نوعي مي توان گفت شهرسازي اصفهان عصر صفويه دو گونه محور شاخص شهري با ساختار کاملا متفاوت را به عنوان ارمغانهايي به شهرسازي دنيا هديه مي کند :
گونه اول محور ارگانيک و سرپوشيده بازار است که عنصر مسلط در تامين حياط اقتصادي شهر بوده و با ايجاد اتصال فضايي بين ميادين ، مساجد ، کاروانسراها و ... به عنوان يکي از قدرتمندترين فضاهاي عمومي مطرح مي شود . چنين ساختاري با مقياس طراحي بازار اصفهان را به ندرت در تاريخ شهرسازي ديگر سرزمين ها به عنوان يک محور ممتد شهري مي توان يافت .
گونه دوم محور مستقيم و سبز گردشگري در مقياسي است که علاوه بر ايفاي نقش در تامين فضاي سبز شهري ، با قرارگيري عناصر شاخص معماري در اطراف آن و همچنين پيوند به فضاهاي مهم شهري به عنوان ديگر فضاي عمومي شهري مطرح شده و نمونه بارز شکل گيري اين سنت جديد ، سالها پس از عصر شاه عباس در پاريس ، واشنگتن و دهلي نو با تفاوت هاي اندک ساختاري ترار مي شود .
نخستين ريشه هاي شکل گيري محور جديد را مي توان در محور باغ هاي ايراني و محور منحصر به فرد آنها جستجو کرد . اين محور که در اقامتگاههاي نخستين شاهان صفوي کاملا بارز است ، در دوره شاه عباس در مقياس شهري مطرح مي شود . محور اصلي در باغ ايراني شاخص ترين مسير باغ است . چگونگي ساماندهي عناصر باغ در ارتباط با اين محور سبب شاخص شدن آن در باغ شده است . در واقع مي توان گفت تجربه شاه عباس در محور تفرجي باغ ، وي را بر آن مي دارد تا اين محور را در مقياسي فراتر از اقامتگاه سلطنتي خود در قزوين – که در دوره شاه طهماسب در 1558 ميلادي کامل شده است – با نقطه انتهايي فراتري همچون هزار جريب برپا کند . با اين عمل شاه عباس يک فضاي معماري را با هوشمندي در تغيير مقياس به فضاي شهري تبديل مي کند . مطلب مهم در طراحي محورهاي مستقيم عصر صفويه ، شجاعت و جرات عمل طراحان شهري در اجراي يک طرح کاملا هندسي و منظم در يک بستر کاملا ارگانيک است . استفاده از خطوط مستقيم و اشکال ناب هندسي همچون مربع ، مستطيل و ... در چنين بستري نياز به يک هوشمندي در ترکيب فضاي جديد با فضاي قديم دارد . نکته اول در طراحي محور جديد اين است که هر چند اين محور به عنوان طرحي نو در اصفهان شاه عباس مطرح مي شود ، بافت قديم وارگانيک شهر که از ساليان قبل شکل گرفته ، نه تنها تحت تاثير اين عمل شهرسازي جديد قرار نمي گيرد بلکه شاه عباس در حين طراحي محور جديد به احياي بافت قديم و محور بازار همت مي گمارد .در واقع مي توان گفت مفاهيم مرمت شهري همچون بهسازي ، بازسازي و نوسازي در اصفهان اين دوره با حجم عمليات شهرسازي کاملا لمس مي شود.
نکته دوم چگونگي ترکيب فضايي محور جديد يعني چهارباغ (چارباغ) با محور ارگانيک بازار و بافت کهن اصفهان است . اتصال محور جديد به محور قديم در يک تسلسل فضايي از سخت فضاها (Hard Space ) و نرم فضاها ( Soft Space ) صورت مي گيرد . اتصال دو محور تحت پيوستگي ايجاد شده توسط عناصري همچون ميدان نفش جهان و به طور ويژه عمارت عاليقاپو ، باغ- کاخ چهلستون و باغ-عمارت هشت بهشت صورت مي گيرد به گونه اي که عمارت عاليقاپو و چهلستون نقش اساسي در اين ترکيب دارند . ميدان نقش جهان(ميدان شاه صفوي) در زمان ساخت خود يک سخت فضاي شهري بوده است . در پيوند فضايي به محور چهارباغ به عنوان يک نرم فضاي کامل شهري ، عمارت عاليقاپو و باغ-کاخ چهلستون به عنوان ترکيبي از سخت فضا و نرم فضا نقش حدواسط را بازي مي کنند . اين تسلسل فضايي که سنتي از معماري و شهرسازي ايراني است ، در محور قديم هم به صورت ترکيب فضاهاي باز ، نيمه باز و بسته در اتصال فضايي عناصري همچون مساجد ، کاروانسراها ، سراها ، خان ها و ... به محور بازار اصفهان ديده مي شود . به نوعي مي توان گفت اين جوهر تسلسل فضايي که در بناهاي معماري همچون مسجد جامع اصفهان به صورت بازي با نور و ترکيب فضاهاي باز و بسته انجام مي شود ، در مقياس شهري محور جديد اصفهان به علت ماهيت سبز بودن محور جديد و ماهيت کاملا فيزيکي و کالبدي محور قديم در پيوستگي فضايي سخت فضاها و نرم فضاها ايجاد شده و به نوعي يک انسجام شهري در ترکيب فضاي جديد با فضاي قديم ايجاد مي شود .
طراحي محور جديد چهارباغ به عنوان يک عنصر جديد شهري را مي توان با طراحي خيابان هاي مستقيم شهري در سال ها پس از شاه عباس در دوره قاجاريه وبه دنبال ورود عناصر شهرسازي مدرن به ايران مقايسه کرد . با وجود داشتن الگويي همچون چهارباغ در ترکيب با بافت کهن و عدم از ميان رفتن يکپارچگي فضايي بافت و حتي تلاش در جهت ايجاد انسجام بيشتر در شهر ، خيابان هاي مستقيم طراحي شده در اواخر دوره قاجاريه و به ويژه پهلوي اول در جهت شکست ساختار فضايي بافت کهن شهري و از هم گسستگي فضايي عناصر بافت حرکت مي کنند . پروژه طراحي چهارباغ به عنوان يک عنصر جديد در شهرسازي ايران عصر صفويه را مي توان يک نمونه بارز و کاملا هوشمندانه در نوسازي شهري دانست که در تاريخ شهرسازي ايران امتداد پيدا نمي کند .
چهارباغ و توسعه شهري در شيراز
به علت وجود يک نظام حکومتي يکپارچه در دوره شاه عباس الکوي طراحي چهارباغ اصفهان به عنوان يک محور جديد شهري در ديگر نقاط ايران نيز همچون يک تجربه جديد در شهرسازي مورد عمل واقع مي شود . شيراز که ساختار فضايي بافت کهن خود را در دوره آل بويه شکل داده و در دوره اتابکان رشد پيدا کرده است ، به عنوان يک نقطه توسعه شهري عصر صفويه انتخاب مي شود . در شيراز دومحور چهارباغ طراحي مي شود ، يکي در امتداد محور ارگانيک بازار قديم و در جهت دسترسي به دروازه اصفهان و ديگري در جهت باغشاه صفوي در ترکيب با محور قديم .
نکته قابل توجه در طراحي محور جديد باغشاه صفوي شيراز الگوي ارتباط فضايي محور جديد با محور بازار مرغ (دوره اتابکان) و بافت کهن ارگانيک است . اين الگو دقيقا الگويي است که در اصفهان مورد تجربه قرار گرفته است . ارتباط اين دو محور توسط ميدان شاه صفوي ، قصر صفوي و باغ حکومتي برقرار مي شود . ميدان شاه يک سخت فضاي شهري است . ترکيب باغ و قصر حکومتي يک فضاي ميانه و حدواسط و چهارباغ يک نرم فضاي شهري است . ميان شاه شيراز همان ميدان شاه اصفهان بوده ، قصر صفوي شيراز عاليقاپوي اصفهان است ، باغ حکومتي نيز چهلستون بوده و باغشاه صفوي در حکم هزار جريب اصفهان است . تصوير شماره 6 مقايسه الگوي طراحي در شيراز را نشان مي دهد . اين نشان از تسلط طراحان شهري عصر صفويه در اجراي يک الگوي شهرسازي دارد . انسجام ساختاري طرح توسعه شهري شيراز سبب مي شود که به دنبال حمله افغانها و از بين رفتن عمده تاسيسات شهري عصر صفويه ، در دوره زنديه ساخت و سازهاي کريمخاني بر اساس همين ساختار صورت گيرد و کزيمخان ابنيه حکومتي خود را غالبا روي محور منتهي به باغشاه و به جاي بناها و باغ هاي ويران شده صفوي احداث نمايد .
مکانيابي هوشمندانه باغشاه و چهارباغ صفوي در تعيين جهت توسعه شهري در شيراز زماني آشکار مي شود که در اواخر دوره قاجاريه و پهلوي اول ، گسترش شهر به خارج از حصارهاي شهر قديم منطبق بر محور چهارباغ صورت گيرد . اين کشش شهر به خارج از حصارهاي شهر قديم شکل گرفته در عصر صفوي ، توسط يک محور سبز در تحليل محور شانزه ليزه پاريس توسط متخصصان شهري به عنوان يک عنصر ناشناخته تا زمان خود معرفي مي شود .
سنت اصفهان در پاريس
محور شانزه ليزه پاريس در ادبيات مربوط به تاريخ شهرسازي به عنوان يک محور شاخص شهري همواره مطرح بوده است . بررسي چگونگي شکل گيري محور شانزه ليزه نشان مي دهد که اين محور ابتدا يک محور تفرجي بوده که به دنبال امتداد امتداد محور باغ هاي تويلري توسط آندره لونوتر ، معمار منظرساز فرانسوي صورت مي پذيرد . ادموند بيکن در کتاب معروف خود " طراحي شهرها " ، چگونگي شکل گيري و روند توسعه محور پاريس در دوره هاي مختلف از 1300 تا 1740 ميلادي را تحليل کرده و اين رانش شهر به طبيعت و شکل گيري محور جديد توسعه شهر را به عنوان عنصري ناشناخته تا آن زمان معرفي مي کند .
مقايسه روند شکل گيري اين محور با محور چهارباغ اصفهان نشان مي دهد که در زمان تکامل محور اصفهان به عنوان يک محور شهري يعني 1628 ميلادي (پايان حکومت شاه عباس) ، نخستين نطفه هاي شکل گيري محور شانزه ليزه به صورت مجموعه باغ هاي تويلري با باغچه هايي با فرمهاي بي هدف است . در حدود 100 سال پس از شاه عباس در 1740 ميلادي ، شانزه ليزه به نوعي شکل محوري خود را بازيافته و از طريق ايجاد يک ساختمان حدواسط در ارتباط با کاخ لوور به بافت شهري متصل مي شود . به نوعي مي توان گفت طرحي از پيش تعيين شده جهت شروع محور از بافت کهن شهري مطرح نبوده و پس از شکل گيري محور است که اتصال محور به بافت کهن مطرح مي شود .
در واقع مي توان گفت ايده طراحي محورهاي سبز شهري در جهت توسعه شهري ، به صورت آگاهانه و هوشمندانه در ترکيب با ساختار شهري موجود ، صد سال قبل از شکل گيري شانزه ليزه به صورت يک طراحي يکپارچه و منسجم شهري – نه همچون پاريس به صورت تدريجي و با گذشت زمان – در اصفهان عصر شاه عباس و در مقياسي فراتر از شانزه ليزه مطرح مي شود .

نتيجه
توسعه شهري در اصفهان عصر صفويه و به ويژه دوره شاه عباس ، اصولي در شهرسازي را مطرح کرده که مي توان از آنها به عنوان درس هاي شهرسازي ايران ياد کرده و اين دوره را به عنوان يک دوره اساسي و سرنوشت ساز در تاريخ خلاقيت طراحي شهري دانست . شجاعت عمل طراحان شهري اين عصر در طراحي محورهاي مستقيم شهري در بافتي کاملا ارگانيک و ايجاد محورهاي سبز گردشگري در مقياس شهري ، ابعاد يک فرايند خلاق و نوآورانه در طراحي شهري را پيش رو قرار مي دهد .
توجه به ساختار کهن شهري و ايجاد يک ترکيب فضايي هوشمندانه با بافت ارگانيک قديم در جهت رسيدن به يک انسجام شهري ، در طراحي محور چهارباغ اصفهان و شيراز و همچنين ايجاد يک الگوي جديد در طراحي شهري که آينده توسعه شهر را شکل داده است ، ميراثي است که در عصر صفويه شکل گرفته ولي در تاريخ شهرسازي ايران پس از صفويه امتداد پيدا نمي کند . اين الگو که ريشه در سنت معماري و شهرسازي ايراني داشته در اينجا به صورت پيوستگي فضايي سخت فضاها و نرم فضاهاي شهري منعکس مي شود . عدم رجوع به اين الگوي فضايي در قرون بعد از صفويه سبب مي شود که با وجود داشتن اسناد هدايتگر توسعه شهري اصفهان عصر صفويه در طراحي خيابانهاي مستقيم شهري ، بافت هاي کهن شهري در اثر عدم ترکيب مناسب فضايي خيابانهاي جديد با بافت ، از هم پاشيده شده و ميراث کهن طراحي شهري در ايران مورد خدشه واقع شود .
در واقع مي توان گفت طراحي محورهاي مستقيم شهري عصر صفوي يک جهش در فرايند شهرسازي ايراني است که عمده مفاهيم شهرسازي معاصر همچون طراحي يکپارچه شهري ، مرمت شهري و ... را با خود به همراه دارد . تلاش در جهت تحليل و شناخت ابعاد مختلف طراحي شهري و همچنين جستجوي ريشه هاي عدم تداوم اين سنت جديد در شهرسازي ايران در اين عصر ، مي تواند به غناي ميراث و فرهنگ طراحي شهري ايراني کمک کرده و به استفاده از اصول و مباني جهت بهبود کيفيت شهرسازي بومي معاصر بينجامد .

منبع

http://www.manzar.ws/88.aspx



صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 16 صفحه بعد
  • دانلود فیلم
  • قالب وبلاگ